De 10 vlaggen in de Formule 1: Ken jij ze allemaal?

Vlaggen vormen een essentieel communicatiemiddel in de Formule 1. De marshals langs de baan gebruiken tien verschillende vlaggen om boodschappen over te brengen aan coureurs tijdens trainingen, kwalificaties en races. Deze kleurrijke signalen waarschuwen voor gevaar, geven instructies of informeren over racecondities. Zonder dit systeem zou de veiligheid op het circuit ernstig in gevaar komen. Tegenwoordig ondersteunen led-schermen de traditionele vlaggen, maar de betekenis blijft onveranderd.

Shutterstock

De startprocedure en veiligheid

Groene vlag: Het signaal om te racen

De groene vlag heeft meerdere functies in de Formule 1. Bij de start van een sessie geeft deze vlag aan dat coureurs de baan op mogen. Na de opwarmronde loopt een marshal met de groene vlag van de ene naar de andere kant van de baan, wat aangeeft dat het startveld gereed is.

Tijdens races verschijnt de groene vlag om aan te geven dat een gevaarsituatie voorbij is. Coureurs mogen na het passeren van een groene vlag weer op volle snelheid racen en inhaalacties uitvoeren. Ook na een safety car periode of virtual safety car interventie zwaaien marshals met de groene vlag om het hervatten van de race te signaleren.

Gele vlag: Let op gevaar

De gele vlag is een van de meest voorkomende signalen op het circuit. Deze waarschuwt coureurs voor gevaar op de baan. Er zijn twee varianten:

Een enkele gele vlag wijst op licht gevaar, zoals brokstukken langs de baan. Coureurs moeten vaart minderen en mogen niet inhalen tot ze een groene vlag passeren.

Bij dubbele gele vlaggen is er sprake van ernstig gevaar. Dit kan een ongeval zijn waarbij de baan gedeeltelijk of volledig geblokkeerd is. Marshals kunnen op de baan aan het werk zijn. Coureurs moeten significant snelheid verminderen en voorbereid zijn om volledig te stoppen.

Wanneer alle baanposten gele vlaggen tonen samen met een ‘SC’ bord, betekent dit dat de safety car is ingezet. Bij het tonen van ‘VSC’ is de virtual safety car actief.

Rode vlag: Race onderbroken

De rode vlag verschijnt in situaties waarin doorracen onverantwoord is. Dit kan door een ernstig ongeval zijn, maar ook door extreme weersomstandigheden of schade aan het circuit. Wanneer de rode vlag zwaait, moeten alle coureurs onmiddellijk snelheid minderen en langzaam naar de pitstraat terugkeren. De sessie wordt stilgelegd tot de situatie veilig is om te hervatten.

Informatie voor coureurs

Blauwe vlag: Maak ruimte

De blauwe vlag speelt een belangrijke rol in het vlot laten verlopen van een race. Een coureur krijgt deze vlag te zien wanneer hij op het punt staat op een ronde achterstand gezet te worden. De boodschap is duidelijk: maak zo snel mogelijk ruimte voor de snellere auto achter je.

Het symboliseert in de racerij dat een snellere auto nadert en de langzamere auto ruimte moet maken. Het doel van de blauwe vlag is dus het faciliteren van een soepele doorstroming tijdens de race zonder onnodige obstakels voor de koplopers.

Het negeren van drie opeenvolgende blauwe vlaggen leidt tot een straf. Tijdens races wordt deze vlag alleen getoond aan coureurs die op een ronde achterstand worden gezet en aan rijders die vanuit de pits de baan op gaan. In trainingen en kwalificaties kan de blauwe vlag aan alle rijders worden getoond.

Witte vlag: Langzaam voertuig

De witte vlag waarschuwt coureurs voor een langzaam rijdend voertuig op de baan. Dit kan een F1-auto met problemen zijn, maar ook een dienstvoertuig zoals een takelwagen of ambulance. Het doel is om botsingen te voorkomen door coureurs tijdig te waarschuwen.

Rood-geel gestreepte vlag: Gladheid

Deze vlag signaleert gladheid op het wegdek. De oorzaak kan olie, water, koelvloeistof of grind zijn. In tegenstelling tot andere vlaggen wordt deze niet gezwaaid maar stilgehouden om verwarring te voorkomen. Coureurs moeten extra voorzichtig zijn in het betreffende baangedeelte.

Disciplinaire maatregelen

Zwart-witte diagonale vlag: Waarschuwing

Deze vlag dient als officiële waarschuwing voor onsportief rijgedrag. Een coureur die bijvoorbeeld een tegenstander van de baan duwt of herhaaldelijk de baanlimieten overschrijdt, krijgt deze vlag te zien. De raceleiding toont hiermee dat ze de overtreding hebben opgemerkt en dat verdere incidenten kunnen leiden tot zwaardere straffen.

Zwarte vlag met oranje cirkel: Technisch probleem

Deze vlag staat in de paddock bekend als de “meatball” vlag vanwege zijn gelijkenis met een gehaktbal. Wanneer een coureur deze vlag te zien krijgt, samen met zijn startnummer, moet hij direct naar de pitstraat komen. De auto heeft een technisch probleem dat gevaar kan opleveren voor de coureur zelf of voor anderen. Na reparatie mag de race vervolgd worden.

Zwarte vlag: Diskwalificatie

De zwarte vlag is het zwaarste disciplinaire signaal in de Formule 1. Een coureur die deze vlag te zien krijgt, samen met zijn startnummer, moet onmiddellijk de baan verlaten en zich melden bij de wedstrijdleiding. Dit betekent diskwalificatie voor de rest van de sessie.

De zwarte vlag komt zelden voor en wordt alleen gebruikt bij zeer ernstige overtredingen van de regels. Toch is de vlag in de geschiedenis van de Formule 1 meerdere malen getoond. Een bekend voorbeeld is Nigel Mansell die in 1989 tijdens de Portugese Grand Prix werd gediskwalificeerd na een incident in de pitstraat. Ook Michael Schumacher kreeg in 1994 tijdens de Britse Grand Prix een zwarte vlag wegens het negeren van een stop-and-go penalty.

Einde van de sessie

Zwart-wit geblokte vlag: Finish

De iconische finishvlag markeert het einde van een trainingssessie, kwalificatie of race. De winnaar krijgt hem als eerste te zien, gevolgd door alle andere coureurs die de finish passeren. Deze vlag is wereldwijd het bekendste racesymbool en wordt door miljoenen fans herkend.

Overige kleuren en signalen in de Formule 1

Naast de tien officiële vlaggen kennen F1-fans ook andere kleurcodes. De paarse kleur verschijnt niet als vlag, maar wordt gebruikt in de tijdmeting. Een paars gekleurde sector op het tijdschema betekent dat een coureur de snelste tijd heeft gereden in die sector. Een volledig paarse ronde staat voor de snelste ronde van de sessie.

Groen, geel en rood worden ook gebruikt in de weerradar-displays die teams gebruiken om regenbuien te volgen. Groen betekent droog, geel lichte regen en rood zware regenval.

Moderne ontwikkelingen in vlagsignalen

De traditionele vlaggen worden tegenwoordig ondersteund door digitale signalen. Langs moderne F1-circuits hangen led-panelen die dezelfde kleuren kunnen tonen als de vlaggen. Deze panelen verhogen de zichtbaarheid voor coureurs, vooral in situaties met slecht zicht.

Daarnaast ontvangen coureurs informatie via hun boordradio. Teams houden contact met hun rijders en kunnen waarschuwingen doorgeven voordat de coureur de vlag ziet. Deze combinatie van visuele signalen en radiocommunicatie zorgt voor maximale veiligheid op het circuit.

Het vlaggensysteem in de Formule 1 heeft een lange geschiedenis en blijft een onmisbaar onderdeel van de sport. Ondanks alle technologische vooruitgang vertrouwt men nog steeds op deze eenvoudige maar effectieve methode om informatie over te brengen aan coureurs die met hoge snelheid over het circuit razen.