Deze kleine aanpassing geeft Red Bull Racing drie tienden voorsprong


Red Bull Racing heeft met zijn DRS-systeem een aanzienlijk voordeel ten opzichte van andere teams in de Formule 1. Ted Kravitz, een bekende analist in de paddock, heeft onlangs gesproken met ingenieurs van andere teams over het systeem. Volgens geruchten wint Red Bull Racing ongeveer drie tienden per ronde ten opzichte van andere auto’s die de DRS-vleugel open hebben staan, wat een significant voordeel oplevert.

DRS al sinds vorig jaar een voordeel

Het voordeel van Red Bull Racing met een open achtervleugel werd vorig jaar ook al opgemerkt door ingenieurs van andere teams. ‘Het is een voordeel – de ingenieurs in de pitstraat schatten dat het twee tienden of drie tienden van een seconde waard is over één ronde in vergelijking met een andere auto met DRS’, zegt Kravitz. Dit voordeel werd ook duidelijk tijdens de inhaalactie van Max Verstappen op Lewis Hamilton in Melbourne.

Kravitz benadrukt dat het voordeel van Red Bull Racing niet alleen te danken is aan het DRS-systeem, maar ook aan de aerodynamische efficiëntie van de auto. Toch lijkt het erop dat het DRS-systeem van Red Bull Racing een grote bijdrage levert aan het succes van het team. Kravitz grapt zelfs dat ze misschien een nieuw woord moeten bedenken om het DRS-systeem te beschrijven, zoals ‘super-duper DRS’.

Elke tiende telt

Elke tiende van een seconde kan in de Formule 1 cruciaal zijn voor een overwinning. Het is dan ook zeker een handig voordeel om te hebben. Met de snelle en aerodynamisch efficiënte bolide van Red Bull Racing lijkt het team goed op weg te zijn om dit seizoen een serieuze concurrent te zijn voor de wereldtitel. Het lijkt er dus op dat het DRS-systeem van Red Bull Racing een belangrijke rol speelt in het succes van het team, naast de vele andere factoren die bijdragen aan de prestaties van de auto op het circuit.

Bekijk ook eens: