Geruchten over Ferrari-motor 2026 zorgen voor onrust in Maranello

Foto: Ferrari

F1Head

Geruchten over Ferrari-motor 2026 zorgen voor onrust in Maranello

💭 Wat vind jij van dit nieuws? Laat je reactie achter en discussieer mee!

📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!

Gepubliceerd op 6 november 2025 om 11:44
Ferrari heeft problemen met de prestaties van de motor voor 2026. Engineers die onlangs zijn overgestapt van Alpine zouden niet onder de indruk zijn van wat ze hebben gezien in Maranello. Volgens Italiaanse media denken sommige technici dat de voorlopige Renault-motor beter presteerde dan Ferrari’s huidige ontwikkeling.

Alpine-personeel maakt overstap naar Ferrari

Renault besloot in september 2024 om de motorafdeling in Viry-Châtillon te sluiten. Alpine zou vanaf 2026 geen eigen krachtbron meer ontwikkelen en koos voor Mercedes-motoren. Dit besluit liet tientallen engineers achter zonder project.

Ferrari greep de kans om deze specialisten aan te trekken. Het team hoopte dat de ervaring van de Renault-technici de ontwikkeling van de 2026-motor zou versterken. Alpine had voorafgaand aan de sluiting al testwerk verricht met een voorlopige versie van hun 2026-krachtbron.

Teleurstelling bij aankomst

Formula1.it meldt dat de nieuwe medewerkers kritisch zijn over Ferrari’s vooruitgang. Een groep engineers zou de huidige resultaten hebben vergeleken met de data die ze bij Alpine verzamelden. Volgens de berichten vallen de Ferrari-cijfers tegen. Sommige technici zouden het werk zelfs hebben “afgewezen”.

“Een groep technici die van Renault naar Ferrari is overgestapt, vreest dat Ferrari’s motor voor 2026 slechter presteert dan die van de Franse fabrikant tijdens de eerste testfase,” aldus de publicatie. De engineers baseren hun oordeel op testbankresultaten. Waar Renault’s data “redelijk veelbelovend” was, wijzen Ferrari’s metingen volgens hen op tekorten in efficiëntie en vermogen.

Tijd begint te dringen

Ferrari heeft weinig tijd om aanpassingen door te voeren. De eerste test met de nieuwe auto’s en krachtbronnen staat gepland voor 26 januari in Barcelona. Enrico Gualtieri leidt de motorafdeling bij Ferrari en moet de voormalige Renault-medewerkers coördineren om eventuele zwaktes aan te pakken.

Het team levert motoren aan drie teams in 2026: Ferrari zelf, Haas en het nieuwe Cadillac. Hamilton en Leclerc rekenen op een sterke krachtbron om competitief te zijn onder de nieuwe regels.

Mercedes lijkt voorsprong te hebben

Geruchten wijzen erop dat Mercedes sterk presteert in de ontwikkeling. De Duitse fabrikant levert in 2026 aan vier teams: Mercedes, McLaren, Williams en Alpine. Dit zorgt voor veel data en feedback. Bronnen beweren dat Mercedes op de testbank cijfers haalt die “ruim boven verwachting” liggen.

Ferrari worstelt volgens de berichten met de integratie van elektrische systemen en brandstofefficiëntie. De samenwerking tussen de hybride- en verbrandingsdelen verloopt niet soepel. Dit leidt tot schommelingen in vermogen en energieherstel.

Brandstofpartner speelt rol

Shell is de brandstofpartner van Ferrari. Waar Mercedes met Petronas en Red Bull met Aramco inzetten op synthetische brandstoffen, kiest Shell voor biobrandstof. Deze aanpak is duurzamer maar mogelijk minder krachtig. Sommige bronnen vrezen dat dit tot een vermogensnadeel kan leiden.

Regelgeving biedt vangnet

De FIA heeft voor 2026 een vangnet ingebouwd. Teams die achterblijven krijgen extra middelen om bij te komen. Dit zou echter een seizoen of langer kunnen duren voordat de effecten zichtbaar zijn. Voor Ferrari zou dat te laat komen, zeker met Hamilton die waarschijnlijk na 2026 stopt als de resultaten tegenvallen.

Ferrari hoopt dat de kennis van de nieuwe medewerkers alsnog tot verbeteringen leidt. De geruchten tonen aan dat de start moeilijk verloopt. Of de zorgen terecht zijn, zal blijken tijdens de eerste tests in januari.