In de afgelopen maanden is Alpine steeds meer onder druk komen te staan na het nieuws van het vertrek van Esteban Ocon. Voormalig Haas-teambaas Günther Steiner heeft het Franse team geanalyseerd en voorziet grote problemen. Steiner snapt waarom Alpine de samenwerking met Ocon beëindigde, maar ziet weinig hoop voor 2025.
De afloop met Ocon
Ocon en Alpine kwamen eerder dit jaar niet tot een akkoord over een verlenging van hun samenwerking. Volgens Steiner was het een kwestie van oplopende spanningen. “Het werd een hoofdpijndossier voor Alpine. Ze kozen uiteindelijk voor een pijnlijk einde boven aanhoudende problemen. Ze wilden hem gewoon niet meer in de buurt hebben,” aldus Steiner in de podcast The Red Flags.
Structureel probleem bij Alpine
Steiner meent dat Alpine te lang met dezelfde problemen worstelde. “Als je in een team zit dat voortdurend hetzelfde probleem niet kan oplossen, moet je een beslissende stap zetten. Blijven doormodderen maakt het alleen maar erger.”
Reservecoureur Jack Doohan
Voor volgend seizoen is Jack Doohan de voornaamste kandidaat om het stoeltje van Ocon over te nemen. Steiner is echter niet overtuigd van Doohan als waardige opvolger. “Ze hebben niemand die net zo goed is als Ocon. Dat is een probleem,” stelde Steiner vast. “Als je twee gelijkwaardige coureurs hebt, is dat prima. Maar nu hebben ze niemand van dat kaliber.”
De strijd met Renault
Naast de interne coureurskwesties heeft Alpine ook te maken met geruchten over een breuk met motorleverancier Renault. Dit zorgt voor grote woede bij Renault. Karine Dubreucq, vakbondsafgevaardigde van de fabriek in Viry, reageerde woedend in de Franse pers. “Dit is een dolksteek in onze rug, puur verraad. We hebben twaalf keer F1-motoren kunnen maken die kampioen konden worden. Het idee dat dit ineens niet meer zou kunnen, snijdt diep.”
Afname prestaties
Alpine bevindt zich momenteel op een achtste plaats in het constructeurskampioenschap met elf punten. Een aanzienlijke afname, vergeleken met de 78 punten na veertien races van vorig jaar. In België hintte teambaas Bruno Famin op een mogelijke toekomst als klantenteam, met Mercedes als mogelijke leverancier. Dit worden door de fabriek in Viry met argusogen bekeken.
Toekomstbeeld
Binnen Alpine is de onrust merkbaar na de geruchten over een mogelijk afscheid van Renault-motoren. Werknemers overwegen stakingen en bearen de gevolgen voor toekomstige F1-activiteiten. “Als Alpine hier stopt, zal er nooit meer een Renault-motor in de F1 zijn,” vreest een medewerker.
Woede en onrust bij de fabriek
Vakbondsafgevaardigde Dubreucq benadrukt de grote impact van de mogelijke breuk. “Dit is een tijd van onzekerheid. Medewerkers melden zich ziek. Dit gaat schade aanrichten,” zegt ze. Het personeel bij Renault is het vertrouwen in hun motoren echter nog niet kwijt. “Onze motor kan mee met die van Mercedes,” stelt een motorbouwer. Renault gelooft dat de huidige motoren vergelijkbare prestaties leveren met eventueel slechts vijftien pk verschil.
Woede op de Alpine-fabriek
De onrust en woede op de fabriek in Viry kwam tot een hoogtepunt toen ze de plannen van Alpine hoorden. “Dit nieuws sloeg in als een bom,” zegt Dubreucq. Het mag duidelijk zijn dat de scheuren binnen het team en de overeenkomsten breder zijn dan enkel het vertrek van een coureur. De vraag blijft hoe Alpine deze turbulente tijden zal doorstaan en wat de gevolgen zullen zijn voor hun toekomst in de Formule 1.