Rudy Carezzevoli/Getty Images // Getty Images / Red Bull Content Pool

Hamilton sterk tijdens vrije trainingen, Canada GP 2023: Wat hebben we geleerd?


In de vrije trainingen voor de Canada Grand Prix 2023, zagen we Lewis Hamilton van Mercedes de lijst aanvoeren. Samen met teamgenoot George Russell, die de tweede snelste tijd klokte, liet Mercedes sterke prestaties zien. Hamiltons snelste tijd was een indrukwekkende 1:13.718, met Russell slechts +0.027s achter hem.

De eerste vrije trainingssessie was echter een ongewoon begin van het GP-schema, met beveiligingsproblemen bij de race control die leidden tot minimale rijtijd. In de paar minuten dat er gereden kon worden, klokte Valtteri Bottas de snelste tijd, hoewel deze niet representatief is voor de uiteindelijke wedstrijdresultaten.

Verstappen en Perez achter de top

Ondanks dat Verstappen en Perez respectievelijk de zesde en achtste tijd neerzetten, wordt Red Bull nog steeds gezien als de duidelijke favoriet voor de overwinning. Perez, die momenteel 63 punten achter ligt op Verstappen in het kampioenschap, had een close-call met de muur maar wist een grote crash te vermijden.

Regen speelt mogelijk een grote rol

Opvallend was het weer, met een zware regenbui die de tweede vrije trainingssessie afsloot. Dit voorkwam waarschijnlijk late runs op de zachtste banden, die meestal worden gebruikt om de snelste rondetijden in de kwalificatie te zetten. Dezelfde omstandigheden worden voorspeld voor de kwalificatie op zaterdagmiddag, en veel teams en fans hopen dat dit de competitieve volgorde zal opschudden.



Teams maken zoveel mogelijk van de extra tijd

Na het verlies van ongeveer 56 minuten tijdens de eerste sessie door de CCTV-problemen, werd de tweede sessie verlengd tot 90 minuten. Dit leidde ertoe dat de teams gretig waren om de verloren tijd in te halen, en het was zeldzaam om een coureur voor een aanzienlijke tijd in de garage te zien.

Betrouwbaarheidsproblemen voor sommige teams

De tweede sessie werd ook getekend door twee rode vlag stopzettingen, eerst toen Nico Hulkenberg zijn rokerige Haas moest stoppen na 30 minuten, en daarna toen Esteban Ocon zijn Alpine aan de kant van de weg zette. Zijn teamgenoot Pierre Gasly stopte aan het begin van FP1, wat suggereert dat Alpine wat werk te doen heeft om de betrouwbaarheidsproblemen op te lossen.