Mysterieuze problemen teisteren Red Bull ondanks Verstappen’s Bahrein-zege


Terwijl Max Verstappen erin slaagde om de GP van Bahrein te winnen, verliep het raceweekend voor hem en zijn team niet zoals verwacht. De RB19 voldeed op vrijdag en zaterdag niet aan de verwachtingen van de Nederlandse coureur, en tijdens de race was de ideale afstelling ook afwezig.

Oorzaken onduidelijk voor Red Bull

Ondanks het verzoek van Verstappen aan zijn team om de oorzaak van de problemen te achterhalen, heeft Red Bull nog geen duidelijk beeld hiervan, zo geeft Helmut Marko aan voorafgaand aan het GP-weekend in Saoedi-Arabië. “We kunnen nog niet precies aangeven waarom de balans opeens anders was. We veronderstellen dat dit te maken had met wisselende omstandigheden, zoals een zanderigere baan in vergelijking met de testdagen,” vertelt Marko aan Formel1.de.

Invloed van gevoelige banden en wagen

De Red Bull-adviseur legt ook uit dat de nieuwe banden zeer gevoelig zijn. “Onze auto is daarnaast ook erg gevoelig, en mogelijk hebben we ergens een verkeerde aanpassing gemaakt met betrekking tot de balans.”

Verstappen niet optimaal ondersteund door Red Bull

Marko erkent dat Red Bull niet in staat was om Verstappen te voorzien van wat hij nodig had om het beste uit zijn raceweekend te halen. “Als de balans ontbreekt en er sprake is van onderstuur, dan is Max ontevreden. Sergio heeft daarentegen minder moeite met onderstuur, wat duidelijk werd tijdens zijn snelste trainingstijd en zijn kleine achterstand op Max in de kwalificatie.”



Verkeerde koers met betrekking tot de set-up

Deze situatie duidt er volgens Marko op dat de set-up een verkeerde richting insloeg: “We hebben in elk geval niet bereikt wat Verstappen nodig had.”

Geruchten rond rijhoogte Red Bull

Gevraagd naar geruchten over het verhogen van de rijhoogte na de testdagen om diskwalificatie te voorkomen vanwege te hard gesleten vloerplank, ontkent Marko dit. “Dat verhaal is ongegrond. Het had echt te maken met de omstandigheden,” stelt de Oostenrijker.

Externe factoren als zand en temperatuur

“Tijdens de testdagen hadden we een goed gebalanceerde auto, maar op vrijdag tijdens het raceweekend was er plotseling aanzienlijk meer onderstuur. Andere teams ondervonden dit ook, dus dit moet veroorzaakt zijn door zand, temperatuur of andere invloeden. Uiteindelijk vonden we met moeite een set-up die voldoende was voor Max om zowel de pole position als de overwinning te behalen,” concludeert Marko.