Onthulling: Dit is wat Red Bull Racing deed om te winnen


Red Bull Racing heeft afgelopen seizoen beide kampioenschappen gewonnen. Volgens topontwerper Adrian Newey was het team gedwongen om creatieve risico’s te nemen. Dit vanwege de nieuwe reglementen in de Formule 1.

“Veel dingen kwamen samen waardoor het gewicht hoger kwam te liggen dan verwacht”, legt Newey uit. “In werkelijkheid gingen we er ver overheen.”

De wagen van Red Bull was te zwaar en verloor daardoor veel tijd. Newey neemt het zijn team en zichzelf niet kwalijk en benadrukt dat het niet te voorkomen is dat je als team aspecten niet zeker weet. Het belangrijkste was dat Red Bull snel tot een oplossing wist te komen.

De onvoorspelbaarheid van de Formule 1

Volgens Newey is het onvoorspelbaar waar de concurrentie heen gaat bij nieuwe regels. Dit maakte het moeilijk voor Red Bull om hun auto af te stellen. Toch slaagde het team erin om dit kleine werkvenster te identificeren als zwak punt en daar specifiek aan te werken.

Bovendien verloor het team gewicht, wat niet alleen helpt in één ronde, maar ook de bandenslijtage vermindert. De auto’s met grondeffect werken over het algemeen in een kleiner werkvenster. Newey benadrukt dat het belangrijk is dat die voorspelbaar is.

De onderkant van de auto bijdraagt namelijk veel aan de totale downforce. “De aerodynamica kan makkelijk worden aangepast, maar het is moeilijk om de onderkant te veranderen”, legt Newey uit. “Je moet daarom weten wat je doet als je het werkvenster verandert.”

In het einde van het seizoen kwam Red Bull Racing steeds beter in vorm. “We hadden het geluk dat we het werkvenster konden vergroten en daardoor beter afgesteld konden worden”, aldus Newey. “Dit maakte de auto sneller en stabieler.” De resultaten spreken voor zich.