In het kader van het luisteren naar de coureurs en het verbeteren van de race-ervaring, heeft de FIA besloten om een belangrijke wijziging door gevoerd in de track limits op het Circuit of the Americas in Austin. Deze beslissing kwam na uitgebreide klachten van de coureurs over de strikte track limits die hun prestaties tijdens de kwalificatieronden hinderden.
Track limits versoepeld
Na de kwalificatiesessie op vrijdag waarbij vele coureurs, waaronder Max Verstappen, hun snelle rondetijden zagen geschrapt vanwege het overschrijden van de track limits, heeft de FIA actie ondernomen. De belangrijkste wijziging werd gedaan in bocht 19, waar de track limit is verruimd. Dit was de bocht waar Max Verstappen zijn pole position misliep doordat zijn tijd werd afgenomen. Verstappen, die zich klaar maakte voor een sterke startpositie, viel terug naar de zesde plek na deze controversiële beslissing.
Het was niet alleen bocht 19 die onder de loep werd genomen. Ook de track limits in bochten 9 en 12 werden aangepast om de coureurs wat meer speelruimte te geven. Deze aanpassingen kwamen na een reeks gesprekken tussen de FIA, de teams en de coureurs, die hun zorgen uitten over de strikte regels rond de track limits.
Respons van coureurs en teams
De reactie op deze wijziging was over het algemeen positief, met coureurs en teams die de FIA prezen voor het luisterend oor en het snel handelen om de track limits aan te passen. Tijdens de Sprint Shootout op zaterdag was er een merkbare afname van het aantal overtredingen van de track limits, wat aantoonde dat de aanpassing een positief effect had.
Max Verstappen, die het meest vocale slachtoffer was van de oorspronkelijke track limits, zal ongetwijfeld blij zijn met deze wijziging, hoewel het niet zijn startpositie voor de Grand Prix verandert.
Veranderingen in andere circuits?
Dit incident roept de vraag op of dergelijke aanpassingen ook in andere circuits zullen worden doorgevoerd. Het is het tweede raceweekend op rij dat de FIA midden in het evenement ingrijpt om de track limits aan te passen. Eerder zagen we een soortgelijke situatie op het Lusail International Circuit voor de Grand Prix van Qatar.
Het is een teken dat de FIA bereid is om naar feedback te luisteren en proactief stappen te ondernemen om de race-ervaring te verbeteren. Echter, het brengt ook het debat naar voren over de consistentie van de regelgeving en hoe deze wordt toegepast over de verschillende circuits in het F1-seizoen.
In het kort
De FIA heeft proactief gehandeld op de feedback van de coureurs en de teams door de track limits in Austin aan te passen. Hoewel dit een welkome verandering is die de race-ervaring verbetert, roept het ook vragen op over de consistentie van de regelgeving in de Formule 1. Het blijft te zien of dergelijke aanpassingen ook in de toekomstige races zullen worden doorgevoerd, om een eerlijker en spannender race-ervaring te bieden aan zowel de coureurs als de fans.