Verbeterde lay-out Circuit de Barcelona-Catalunya vanaf 2023
Het Circuit de Barcelona-Catalunya in Montmeló heeft de lay-out van de laatste sector aangepast om het inhalen te verbeteren. Sinds 2007 werd er in de laatste sector gebruik gemaakt van een chicane, maar dit zorgde voor moeilijkheden met inhalen. Door weer de oude lay-out te gebruiken, waarmee de chicane geweerd wordt, zullen coureurs weer sneller door de laatste sector kunnen rijden en dus beter in staat zijn om te inhalen op het rechte stuk.
Gevaarlijke bochten
De FIA houdt het Circuit de Barcelona-Catalunya al enige tijd in de gaten vanwege de gevaarlijke bochten in de laatste sector. Om de veiligheid te vergroten, besloot men om in 2007 de chicane te gaan gebruiken. Hierdoor verloren de auto’s snelheid en werd het inhalen lastiger.
Vuile lucht
Formule 1-auto’s produceren erg veel downforce en daardoor ook veel vuile lucht. Door de chicane met de 90-graden bochten was het lastig om je voorganger te volgen. Ondanks het lange rechte stuk in Barcelona, konden coureurs maar moeilijk inhalen, omdat de achterstand na de chicane vaak te groot was.
Makkelijker inhalen
Om het inhalen te verbeteren, heeft het Circuit in Catalonië en de FIA besloten om weer de oude lay-out te gebruiken. De laatste sector zal weer bestaan uit twee snelle bochten, waardoor het inhalen op het rechte stuk veel makkelijker zou moeten gaan. Hierdoor hopen ze de races op het Circuit de Barcelona-Catalunya spannender te maken.
🚨 EXCLUSIVA: el Circuit de Barcelona-Catalunya y la FIA suprimen la chicane del tercer sector para la edición 2023 del Gran Premio de España de #F1 🇪🇸
¡La pista volverá a tener su layout original para generar más acción y adelantamientos!
📸 Así queda el trazado: pic.twitter.com/0dRGndUNj1
— Spanish Grand Prix 🇪🇸 (@spanishgp_) December 9, 2022