Red Bull Content Pool

Verstappen dreigt F1 vaarwel te zeggen


Max Verstappen heeft opnieuw gewaarschuwd dat hij de Formule 1 vroegtijdig zou kunnen verlaten. De drievoudig wereldkampioen raakte in Singapore verwikkeld in een controverse over vloeken, wat leidde tot een straf van de FIA. Dit incident heeft de spanning tussen Verstappen en de autosportfederatie verder opgedreven, met mogelijk verstrekkende gevolgen voor zijn toekomst in de sport.

Controverse in Singapore

De saga begon met een interview waarin FIA-president Mohamed Ben Sulayem opriep tot strengere maatregelen tegen vloeken tijdens F1-uitzendingen. Toen Verstappen zijn Red Bull-auto als “f***ed” omschreef tijdens de persconferentie op donderdag, leidde dit tot een taakstraf van de FIA.

Verstappen reageerde met ongeloof en protesteerde door korte antwoorden te geven tijdens officiële FIA-persconferenties. Daarnaast organiseerde hij zijn eigen mediasessies waarin hij wel uitgebreid inging op alle vragen.

De Nederlander uitte zijn ongenoegen over de situatie: “Als je niet jezelf kunt zijn, moet je met dit soort domme dingen dealen. Ik zit in een fase van mijn carrière waarin ik hier niet de hele tijd mee wil omgaan. Het is echt vermoeiend.”

Dreiging om te stoppen

Verstappen’s uitspraken bevatten een nauwelijks verhulde dreiging om de sport te verlaten. “Voor mij is dat zeker geen manier om door te gaan in de sport,” zei hij, verwijzend naar de beperkingen die de FIA oplegt.

Het is niet de eerste keer dat Verstappen zijn intentie uit om niet eeuwig in de F1 te blijven. Na zijn eerste wereldtitel in 2021 gaf hij al aan weinig behoefte te hebben om de records van Lewis Hamilton na te jagen of simpelweg voor de vorm in F1 te blijven.

Ook de uitbreiding van de kalender naar 24 races en de introductie van sprintraces hebben zijn plezier in het F1-circus verminderd. “Ik geniet er niet van,” zei hij eerder over het sprintformat. “Als we al dat soort dingen gaan doen, wordt het weekend nog intensiever en we rijden al zoveel races.”

Meer dan een verwende coureur

Hoewel Verstappen’s houding als verwend of kinderachtig kan overkomen, ligt de werkelijkheid genuanceerder. De Nederlander komt uit een echte racefamilie en is in de eerste plaats een racer. Zijn successen hebben hem tot een wereldster gemaakt, maar dat is niet waar hij primair voor rijdt.

Dit is dezelfde Verstappen die na het behalen van pole position in Imola direct achter zijn simulator kroop om zijn teamgenoten te helpen bij een 24-uurs simrace. Hij maakt al plannen om zijn eigen GT3-team op te richten en deel te nemen aan de 24 uur van Le Mans, het liefst zo ver mogelijk weg van de F1-wereld.

Verstappen komt puur om te racen en te winnen. Hij accepteert de bijkomende verplichtingen tot op zekere hoogte, maar zijn limiet lijkt in zicht te komen. De censuur en betutteling van de FIA, zoals de boete voor Carlos Sainz na het oversteken van de baan na zijn crash in de kwalificatie, zijn voor hem de druppel.

Hoe serieus is de dreiging?

Verstappen heeft een contract bij Red Bull tot 2028, maar zelfs zonder eventuele ontsnappingsclausules is het onwaarschijnlijk dat het team een coureur zou vasthouden die er niet meer wil zijn. F1 is te veeleisend om iemand tegen zijn zin te laten rijden.

Zover is het nog niet. Er is hoop dat gesprekken tussen de Grand Prix Drivers’ Association en de FIA de angel uit deze onwelkome episode kunnen halen en tot een compromis kunnen leiden.

Verstappen blijft echter duidelijk in zijn standpunt: “Ik weet niet hoe serieus ze dit soort dingen nemen. Maar voor mij is het op een gegeven moment genoeg. Alles in de Formule 1 gaat door zonder mij, dat is geen probleem, maar voor mij is het ook geen probleem. Zo is het gewoon.”

“Als je niet echt volledig jezelf kunt zijn, dan kun je beter niet praten. Maar dat is wat niemand wil, want dan word je een robot en zo moet je niet omgaan met de sport.”

Bekijk ook eens: