Red Bull Racing wordt in de Formule 1 gezien als een trendsetter met betrekking tot ontwerpkeuzes, zoals de sidepods en ophanging van hun auto’s. Het team rond coureur Max Verstappen en teambaas Christian Horner heeft opgemerkt dat andere teams inspiratie putten uit hun designinnovaties. Met name de ophanging van de RB19 heeft dit jaar veel navolging gekregen.
Invloedrijke ontwerpfilosofieën
Red Bull Racing heeft de afgelopen jaren verschillende innovatieve ontwerpkeuzes gemaakt, die een aanzienlijke impact hebben gehad op de rest van het veld. Tijdens de introductie van het nieuwe reglement in 2022 viel Red Bull op door de keuze voor downwash-sidepods, iets dat veel andere teams inmiddels hebben overgenomen. Een ander opmerkelijk voorbeeld is de beslissing van Red Bull om met een pull-rod voorophanging en een push-rod achterophanging te rijden, een keuze die voor het seizoen 2023 door meerdere teams is geadopteerd, waaronder Sauber, Mercedes, Aston Martin en Williams.
Begrip voor competitieve navolging
Zowel Verstappen als Horner hebben begrip voor de beslissing van andere teams om elementen van de succesvolle RB19 te adopteren. “Als je denkt dat dit de juiste richting is, dan snap ik het natuurlijk wel. We hebben in de afgelopen twee jaar ook wel bewezen dat de auto snel kan zijn”, vermeldde Verstappen. Horner voegde daaraan toe dat de RB19 een enorme invloed heeft gehad op de ontwikkelingsrichting van andere teams en dat de RB20 weer nieuwe innovaties introduceert.
Innovatie en ontwikkeling blijven de sleutel
Red Bull Racing blijft ook voor het nieuwe seizoen innoveren, met aanpassingen die doen denken aan eerdere ontwerpen maar ook nieuwe innovaties introduceren. “Je moet nooit verblind worden door je eigen succes”, stelt Horner. Een voorbeeld van deze innovatie is te zien in verticale inlets en de aanpassingen aan de sidepods voor koelere races. Deze aanpak toont Red Bull’s voortdurende streven naar verbetering en het niet rusten op eerder behaalde successen.