
Lawson moet Chinese GP vanaf pitlane starten na parc fermé overtreding
📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!
CONTENT:
Red Bull Racing overtreedt parc fermé regels
De stewards van de Chinese Grand Prix hebben Oracle Red Bull Racing bestraft voor het illegaal aanpassen van de ophanging van Liam Lawsons auto tijdens de parc fermé periode. De 22-jarige Nieuw-Zeelander moet hierdoor zondag de race vanaf de pitlane beginnen, wat zijn kansen op een goed resultaat ernstig ondermijnt.
Het incident deed zich voor op zaterdagmiddag om 11:58 lokale tijd tijdens de kwalificatiesessie. De technisch afgevaardigde rapporteerde de overtreding aan de stewards, die vervolgens document 68 uitvaardigden met de officiële sanctie.
Schending van artikel 40.9 sportreglement
Volgens het officiële stewardsbesluit heeft Oracle Red Bull Racing “de setup van de ophanging veranderd terwijl deze onder parc fermé stond”, wat een directe schending vormt van artikel 40.9 van het FIA Formule 1 sportreglement. Dit artikel verbiedt teams om technische wijzigingen aan te brengen aan de auto’s vanaf het moment dat de parc fermé periode ingaat.
De parc fermé regels zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat teams niet kunnen profiteren van illegale aanpassingen tussen de kwalificatie en de race. Deze periode begint doorgaans na de kwalificatiesessie op zaterdag en duurt tot aan de start van de race op zondag.
Pitlane start betekent grote achterstand
De straf om vanaf de pitlane te moeten starten is een van de zwaarste sancties die een coureur kan krijgen zonder diskwalificatie. Lawson zal moeten wachten tot het hele startveld voorbij is gereden voordat hij de baan op mag, wat hem direct 20 tot 30 seconden achterstand oplevert ten opzichte van de rest van het veld.
Voor Red Bull Racing betekent dit een forse tegenslag in hun strijd om punten in het constructeurskampioenschap. Het team had gehoopt dat Lawson, die dit seizoen een vaste plek heeft veroverd naast Max Verstappen, zou kunnen bijdragen aan een sterk resultaat op het Shanghai International Circuit.
Stewards benadrukken onafhankelijkheid
In hun beslissing benadrukten de stewards dat hun uitspraak “onafhankelijk van de FIA is genomen en uitsluitend gebaseerd is op de relevante reglementen, richtlijnen en gepresenteerde bewijsmateriaal.” Het panel bestond uit Nish Shetty, Gerd Ennser, Matthew Selley, Pedro Lamy en Zheng Honghai.
Oracle Red Bull Racing heeft nog de mogelijkheid om in beroep te gaan tegen deze beslissing conform artikel 15 van de FIA International Sporting Code, mits dit binnen de gestelde termijn gebeurt.
Impact op racestrategie
De pitlane start zal Red Bull Racing dwingen tot een volledig aangepaste racestrategie voor Lawson. Het team zal waarschijnlijk kiezen voor een alternatieve bandencompound of een agressievere pitstopstrategie om zo veel mogelijk posities goed te maken tijdens de race.
Voor Lawson persoonlijk is dit een tegenvaller in wat zijn tweede volledige seizoen in de Formule 1 had moeten worden. De coureur zal nu moeten bewijzen dat hij vanuit een moeilijke positie nog punten kan scoren voor zijn team.
Het volledige officiële document is beschikbaar via: FIA Officieel Besluit Document 68
Red Bull Racing overtreedt parc fermé regels
De stewards van de Chinese Grand Prix hebben Oracle Red Bull Racing bestraft voor het illegaal aanpassen van de ophanging van Liam Lawsons auto tijdens de parc fermé periode. De 22-jarige Nieuw-Zeelander moet hierdoor zondag de race vanaf de pitlane beginnen, wat zijn kansen op een goed resultaat ernstig ondermijnt.
Het incident deed zich voor op zaterdagmiddag om 11:58 lokale tijd tijdens de kwalificatiesessie. De technisch afgevaardigde rapporteerde de overtreding aan de stewards, die vervolgens document 68 uitvaardigden met de officiële sanctie.
Schending van artikel 40.9 sportreglement
Volgens het officiële stewardsbesluit heeft Oracle Red Bull Racing “de setup van de ophanging veranderd terwijl deze onder parc fermé stond”, wat een directe schending vormt van artikel 40.9 van het FIA Formule 1 sportreglement. Dit artikel verbiedt teams om technische wijzigingen aan te brengen aan de auto’s vanaf het moment dat de parc fermé periode ingaat.
De parc fermé regels zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat teams niet kunnen profiteren van illegale aanpassingen tussen de kwalificatie en de race. Deze periode begint doorgaans na de kwalificatiesessie op zaterdag en duurt tot aan de start van de race op zondag.
Pitlane start betekent grote achterstand
De straf om vanaf de pitlane te moeten starten is een van de zwaarste sancties die een coureur kan krijgen zonder diskwalificatie. Lawson zal moeten wachten tot het hele startveld voorbij is gereden voordat hij de baan op mag, wat hem direct 20 tot 30 seconden achterstand oplevert ten opzichte van de rest van het veld.
Voor Red Bull Racing betekent dit een forse tegenslag in hun strijd om punten in het constructeurskampioenschap. Het team had gehoopt dat Lawson, die dit seizoen een vaste plek heeft veroverd naast Max Verstappen, zou kunnen bijdragen aan een sterk resultaat op het Shanghai International Circuit.
Stewards benadrukken onafhankelijkheid
In hun beslissing benadrukten de stewards dat hun uitspraak “onafhankelijk van de FIA is genomen en uitsluitend gebaseerd is op de relevante reglementen, richtlijnen en gepresenteerde bewijsmateriaal.” Het panel bestond uit Nish Shetty, Gerd Ennser, Matthew Selley, Pedro Lamy en Zheng Honghai.
Oracle Red Bull Racing heeft nog de mogelijkheid om in beroep te gaan tegen deze beslissing conform artikel 15 van de FIA International Sporting Code, mits dit binnen de gestelde termijn gebeurt.
Impact op racestrategie
De pitlane start zal Red Bull Racing dwingen tot een volledig aangepaste racestrategie voor Lawson. Het team zal waarschijnlijk kiezen voor een alternatieve bandencompound of een agressievere pitstopstrategie om zo veel mogelijk posities goed te maken tijdens de race.
Voor Lawson persoonlijk is dit een tegenvaller in wat zijn tweede volledige seizoen in de Formule 1 had moeten worden. De coureur zal nu moeten bewijzen dat hij vanuit een moeilijke positie nog punten kan scoren voor zijn team.
Het volledige officiële document is beschikbaar via: FIA Officieel Besluit Document 68