
Miami GP: Rondetijden geschrapt voor Hadjar, Hamilton en Sainz
📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!
Drie coureurs betrapt op track limits overtreding
De stewards van de Miami Grand Prix hebben vrijdag tijdens de Sprint Kwalificatie ingegrepen nadat drie coureurs de baanlimieten hadden overschreden. Isack Hadjar (Visa Cash App Racing Bulls), Lewis Hamilton (Scuderia Ferrari HP) en Carlos Sainz (Atlassian Williams Racing) gebruikten het circuit niet correct bij respectievelijk bocht 17 en bocht 15.
De overtreding van Hadjar was het meest kostbaar, aangezien zijn rondetijd van 1:29.901 om 16:34:03 werd geschrapt. Zowel Hamilton als Sainz verloren pit-rondes die zij hadden gereden tijdens hun respectievelijke overtredingen om 16:42:44 en 16:59:28.
Reglementsovertreding volgens FIA
De wedstrijdleiding baseerde hun beslissing op een rapport van de Race Director en stelde vast dat de coureurs in overtreding waren van Appendix L Chapter IV Article 2 c) van de FIA International Sporting Code en Article 33.3 van de FIA Formula One Sporting Regulations.
Conform Article 12.4.1.e van de FIA International Sporting Code werden de betreffende rondetijden geschrapt. Deze standaardprocedure wordt toegepast wanneer coureurs de track limits overschrijden tijdens kwalificatiesessies.
Miami circuit blijft uitdagend voor coureurs
Het Miami International Autodrome staat bekend om zijn krappe baanlimieten, vooral in de technische secties van het circuit. Bocht 15 en 17 zijn notoire punten waar coureurs regelmatig de grenzen van het asfalt opzoeken in hun zoektocht naar snelheid.
De geschrapte tijden kunnen significante gevolgen hebben voor de startopstelling van de Sprint race, vooral voor Hadjar wiens snelle rondetijd van bijna anderhalve minuaat verloren ging. Voor Hamilton en Sainz waren de geschrapte rondes minder kritiek aangezien het om pit-rondes ging.
Standaardprocedure stewards
De stewards – bestaande uit Felix Holter, Mathieu Remmerie, Derek Warwick en Steve Pence – benadrukten in hun beslissing dat teams het recht hebben om tegen bepaalde beslissingen in beroep te gaan binnen de geldende termijnen, conform Article 15 van de FIA International Sporting Code.
Deze track limits overtredingen zijn onderdeel van een breder patroon waarin de FIA streng handhaaft op het correct gebruik van het circuit. De organisatie wil hiermee voorkomen dat coureurs structureel voordeel halen uit het verlaten van de baan.
Het incident benadrukt opnieuw het belang van precisie tijdens kwalificatiesessies, waar elke tiende van een seconde cruciaal kan zijn voor de gridpositie.
Het volledige officiële FIA document is beschikbaar via:
FIA Document 23 – Sprint Qualifying Deleted Lap Times