
Ocon krijgt waarschuwing na inhaalactie onder safety car in Canada
📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!
Safety car-overtreding na finish
De stewards van de Canadese Grand Prix hebben coureur Esteban Ocon (startnummer 31) van het MoneyGram Haas F1 Team een officiële waarschuwing gegeven wegens het overtreden van artikel 55.8 van het 2025 FIA Formule 1 Sportreglement. De Fransman haalde andere coureurs in nadat de chequered flag was gezwaaid, terwijl er nog steeds safety car-signalen werden getoond.
Het incident vond plaats op zondag 15 juni om 15:34 lokale tijd, direct na afloop van de race. De safety car-procedure was ingevoerd na een incident op het start-finish rechte stuk waarbij Lando Norris (auto 4) en Oscar Piastri (auto 81) betrokken waren.
Reglementsovertreding tijdens gele vlaggen
Hoewel inhalen na de finish niet ongewoon is in de Formule 1, is dit strikt verboden wanneer er gele vlaggen, safety car- of virtual safety car-procedures actief zijn. De stewards benadrukten in hun beslissing dat coureurs, ondanks hun kennis over de locatie van het incident, niet konden weten of hulpdiensten of marshals het circuit zouden betreden.
“Terwijl de coureurs zich bewust waren van waar het incident plaatsvond, konden zij niet weten of noodhulp of marshals naar het circuit werden gestuurd, en moeten daarom voorzichtig te werk gaan,” aldus de stewards in document 68.
Waarschuwing voor alle deelnemers
De stewards hebben niet alleen Ocon gewaarschuwd, maar hebben alle deelnemers op de hoogte gesteld van deze regelgeving. “Wij waarschuwen daarom de betreffende coureur, samen met alle andere deelnemers. Verdere overtredingen kunnen hogere straffen tot gevolg hebben,” staat vermeld in de officiële beslissing.
Het stewarding panel, bestaande uit Gerd Ennser, Matthew Selley, Natalie Corsmit, Enrique Bernoldi en Marcel Demers, nam de beslissing op basis van een rapport van de wedstrijdleider. De straf werd om 20:31 lokale tijd officieel bekendgemaakt.
Recht op beroep
Het MoneyGram Haas F1 Team heeft het recht om in beroep te gaan tegen deze beslissing, conform artikel 15 van de FIA Internationale Sportcode en hoofdstuk 4 van de FIA Gerechtelijke en Disciplinaire Reglementen. Dit moet binnen de geldende termijnen gebeuren.
De stewards benadrukten dat hun beslissingen onafhankelijk van de FIA worden genomen en uitsluitend gebaseerd zijn op de relevante reglementen, richtlijnen en gepresenteerde bewijsmateriaal.
Voor Ocon en Haas betekent deze waarschuwing vooralsnog geen directe gevolgen voor het kampioenschap, maar het team zal er rekening mee moeten houden dat eventuele toekomstige overtredingen zwaarder bestraft kunnen worden.
Bekijk het volledige officiële FIA-document: 2025 Canadian Grand Prix – Infringement – Car 31 – Safety Car Procedure