
Russell krijgt drive through penalty na bewust verlaten baan Monaco GP
📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!
CONTENT:
Bewuste overtreding leidt tot zware straf
George Russell heeft zondag tijdens de Grand Prix van Monaco een drive through penalty ontvangen nadat hij bewust de baan verliet om een concurrent in te halen. De FIA stewards oordeelden dat de Mercedes-coureur bij bochten 10-11 van het circuit ging om Alexander Albon (Williams) voorbij te gaan, zonder de positie terug te geven.
Het incident vond plaats om 16:07 tijdens de race, toen Russell auto nummer 23 van Albon inhaalde na het verlaten van de baan. Via de teamradio gaf de Brit toe dat hij bereid was “de straf te accepteren”, omdat hij zich gehinderd voelde door wat hij omschreef als het “onregelmatige rijgedrag” van Albon.
Vooraf gewaarschuwd door Race Director
De stewards hadden alle teams voorafgaand aan de race specifiek gewaarschuwd voor dit type overtredingen. In een officiële mededeling werd aangegeven dat bewust verlaten van de baan bij bocht 10 om langzamere auto’s in te halen extra zorgvuldig zou worden bestudeerd tijdens deze Monaco GP.
Bovendien maakte de Race Director duidelijk dat de gebruikelijke richtlijnstraf van 10 seconden mogelijk onvoldoende zou zijn voor dergelijke bewuste overtredingen, en dat zwaardere straffen konden worden opgelegd.
Uitgebreid onderzoek door stewards
De stewards bestudeerden uitgebreid bewijs voordat zij tot hun beslissing kwamen. Zij bekeken:
- Positionering- en marshalling systeemdata
- Video-opnames van het incident
- Timing gegevens
- Teamradio communicatie
- Onboard camera beelden
Het panel van stewards, bestaande uit Nish Shetty, Loïc Bacquelaine, Vitantonio Liuzzi en Jean-François Calmes, concludeerde dat Russell’s actie een bewuste overtreding was die een zwaardere straf verdiende dan de standaard tijdstraf.
Schending van meerdere reglementen
Russell werd schuldig bevonden aan het overtreden van artikel 33.3 van de FIA Formule 1 Sporting Regulations en artikel 12.2.1 i) van de International Sporting Code. Specifiek ging het om non-compliance met de Race Director’s Event Note, punt 22.1 uit document 42.
De drive through penalty betekende dat Russell tijdens de race een extra pitstop moest maken waarbij hij door de pitstraat reed zonder te mogen tanken of banden te wisselen, wat hem waardevolle tijd kostte in zijn race.
Precedent voor toekomstige races
Deze beslissing toont aan dat de FIA stewards bereid zijn om zwaardere straffen op te leggen wanneer coureurs bewust de regels overtreden in de hoop dat een standaard tijdstraf strategisch voordelig uitpakt. Het incident en de bijbehorende straf kunnen als precedent dienen voor vergelijkbare situaties in toekomstige races.
Teams en coureurs zijn eraan herinnerd dat zij het recht hebben om bepaalde beslissingen van de stewards aan te vechten, conform artikel 15 van de FIA International Sporting Code, binnen de geldende termijnen.
Officieel document: FIA Stewards Decision – Document 47
Bewuste overtreding leidt tot zware straf
George Russell heeft zondag tijdens de Grand Prix van Monaco een drive through penalty ontvangen nadat hij bewust de baan verliet om een concurrent in te halen. De FIA stewards oordeelden dat de Mercedes-coureur bij bochten 10-11 van het circuit ging om Alexander Albon (Williams) voorbij te gaan, zonder de positie terug te geven.
Het incident vond plaats om 16:07 tijdens de race, toen Russell auto nummer 23 van Albon inhaalde na het verlaten van de baan. Via de teamradio gaf de Brit toe dat hij bereid was “de straf te accepteren”, omdat hij zich gehinderd voelde door wat hij omschreef als het “onregelmatige rijgedrag” van Albon.
Vooraf gewaarschuwd door Race Director
De stewards hadden alle teams voorafgaand aan de race specifiek gewaarschuwd voor dit type overtredingen. In een officiële mededeling werd aangegeven dat bewust verlaten van de baan bij bocht 10 om langzamere auto’s in te halen extra zorgvuldig zou worden bestudeerd tijdens deze Monaco GP.
Bovendien maakte de Race Director duidelijk dat de gebruikelijke richtlijnstraf van 10 seconden mogelijk onvoldoende zou zijn voor dergelijke bewuste overtredingen, en dat zwaardere straffen konden worden opgelegd.
Uitgebreid onderzoek door stewards
De stewards bestudeerden uitgebreid bewijs voordat zij tot hun beslissing kwamen. Zij bekeken:
- Positionering- en marshalling systeemdata
- Video-opnames van het incident
- Timing gegevens
- Teamradio communicatie
- Onboard camera beelden
Het panel van stewards, bestaande uit Nish Shetty, Loïc Bacquelaine, Vitantonio Liuzzi en Jean-François Calmes, concludeerde dat Russell’s actie een bewuste overtreding was die een zwaardere straf verdiende dan de standaard tijdstraf.
Schending van meerdere reglementen
Russell werd schuldig bevonden aan het overtreden van artikel 33.3 van de FIA Formule 1 Sporting Regulations en artikel 12.2.1 i) van de International Sporting Code. Specifiek ging het om non-compliance met de Race Director’s Event Note, punt 22.1 uit document 42.
De drive through penalty betekende dat Russell tijdens de race een extra pitstop moest maken waarbij hij door de pitstraat reed zonder te mogen tanken of banden te wisselen, wat hem waardevolle tijd kostte in zijn race.
Precedent voor toekomstige races
Deze beslissing toont aan dat de FIA stewards bereid zijn om zwaardere straffen op te leggen wanneer coureurs bewust de regels overtreden in de hoop dat een standaard tijdstraf strategisch voordelig uitpakt. Het incident en de bijbehorende straf kunnen als precedent dienen voor vergelijkbare situaties in toekomstige races.
Teams en coureurs zijn eraan herinnerd dat zij het recht hebben om bepaalde beslissingen van de stewards aan te vechten, conform artikel 15 van de FIA International Sporting Code, binnen de geldende termijnen.
Officieel document: FIA Stewards Decision – Document 47