FIA

Stewards nemen geen actie na tijdlimiet-overtredingen kwalificatie GP Australië

💭 Wat vind jij van dit nieuws? Laat je reactie achter en discussieer mee!

📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!

Gepubliceerd op 15 maart 2025 om 07:16

Zes coureurs overschreden tijdens de kwalificatie van de Australische Grand Prix de maximale tijdslimiet tussen de safety car-lijnen, maar ontkomen aan straf. De stewards oordeelden dat Russell, Hamilton, Bearman en Hadjar juist handelden door andere rijders voor te laten gaan.

Geen straffen ondanks tijdlimiet-overtredingen

De wedstrijdleiding van de Australische Grand Prix heeft besloten geen verdere actie te ondernemen tegen zes coureurs die tijdens de kwalificatie de maximale tijdslimiet van 1:33.0 tussen de safety car-lijnen overschreden. Oliver Bearman (Haas), Isack Hadjar (Racing Bulls), George Russell (Mercedes) en Lewis Hamilton (Ferrari) werden allen onderzocht wegens mogelijke overtreding van artikel 33.4 van het Formule 1 sportreglement.

Russell meerdere keren betrokken

Opvallend is dat George Russell driemaal op de lijst staat van overtreders. De Mercedes-coureur overschreed de tijdslimiet tijdens zijn vijfde ronde in Q1 om 16:08:04, opnieuw in zijn tiende ronde van Q1 om 16:18:16, en nogmaals in zijn veertiende ronde tijdens Q2 om 16:38:18. Ook teamgenoot Lewis Hamilton, die dit seizoen voor Ferrari rijdt, kreeg te maken met een tijdlimiet-overtreding tijdens zijn achttiende ronde in Q2.

Stewards prijzen sportief gedrag

In document 22, ondertekend door stewards Garry Connelly, Gerd Ennser, Tanja Geilhausen, Matthew Selley en Enrique Bernoldi, wordt uitgelegd waarom er geen straffen werden uitgedeeld. “De stewards hebben grondig marshal/positiedata, timing-gegevens, onboard-camera’s en CCTV-beelden bestudeerd,” staat in de beslissing.

Cruciaal was dat alle betrokken coureurs “gepaste acties ondernamen om andere rijders niet te hinderen” en “significant vertraagden om andere coureurs te laten passeren terwijl ze die rijders een vrije baan gaven.” Hierdoor concludeerden de stewards dat de coureurs niet “onnodig langzaam” reden.

Reglementen en veiligheid voorop

De tijdlimiet tussen safety car-lijnen is bedoeld om te voorkomen dat coureurs onnodig langzaam rijden en daarmee andere deelnemers hinderen of gevaarlijke situaties creëren. Artikel 33.4 van het FIA Formule 1 sportreglement en artikel 12.2.1 i) van de FIA International Sporting Code verbieden het niet naleven van de Race Director’s Event Notes.

De stewards benadrukten in hun beslissing dat alle betrokken coureurs “op of boven de snelheden bleven die nodig waren om onder de 1:33.0 te blijven rond het overgrote deel van het circuit.” Het was juist hun sportieve gedrag om anderen voor te laten gaan dat tot de tijdoverschrijding leidde.

Coureurs behouden appellrecht

Zoals gebruikelijk wijzen de stewards erop dat teams het recht hebben om bepaalde beslissingen aan te vechten conform artikel 15 van de FIA International Sporting Code en hoofdstuk 4 van de FIA Gerechtelijke en Disciplinaire Regels, binnen de geldende termijnen.

De beslissing toont aan dat de wedstrijdleiding niet alleen naar pure tijden kijkt, maar ook de context en het gedrag van coureurs meeneemt in hun oordeel. Het sportieve gedrag van de betrokken rijders werd beloond met het uitblijven van straffen.

Bron: Officieel FIA Document 22 – Decision Qualifying SC2-SC1 Times