De Formule 1 is altijd een broeikas van innovatie geweest, niet alleen op het gebied van de auto’s, maar ook hoe de sport zelf gereguleerd wordt. Dit aankomende weekend tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi zal de FIA, de internationale autosportfederatie, een nieuwe stap zetten in de technologische evolutie: het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) om track limit overtredingen aan te pakken.
Revolutionaire AI-techniek tegen grensoverschrijdingen
De ‘Computer Vision’ technologie, die gebruik maakt van vormanalyse om te bepalen hoeveel pixels buiten de baangrens vallen, is in het leven geroepen om de echte overtredingen te onderscheiden. Dat zijn de momenten waarop coureurs met alle vier de wielen de witte lijn aan de rand van de baan overschrijden. Deze slimme toepassing zou de belasting van het ROC (Remote Operations Centre) van de FIA moeten verminderen en zorgen voor een snellere reactie bij overtredingen.
Tijdens de Grand Prix van Oostenrijk werden slechts vier mensen overspoeld met zo’n 1.200 mogelijke overtredingen. Tegen de tijd van de beslissende race in Qatar in oktober, waren er acht mensen toegewezen om track limits en 820 bochtpassages te beoordelen met 141 rapporten die naar de raceleiding werden gestuurd, wat resulteerde in het schrappen van 51 rondetijden.
Bestraffing van overtredingen verbeteren
In Austin tijdens de Amerikaanse Grand Prix gingen er nog enkele overtredingen onbestraft. De stewards gaven aan dat hun onvermogen om track limit schendingen bij bocht zes adequaat te handhaven “volledig onbevredigend” was en dat er een oplossing gevonden moest worden voor het begin van het volgende seizoen.
Tim Malyon, hoofd van RO en plaatsvervangend racedirecteur bij de FIA, belichtte dat de Computer Vision technologie effectief is gebleken in de medische sector. Het heeft veelbelovende resultaten geleverd in bijvoorbeeld het verwerken van gegevens uit kankerscreening. Het doel is niet om de Computer Vision te gebruiken voor de daadwerkelijke diagnose van kanker, maar om de duidelijk onschuldige gevallen eruit te filteren. Daardoor krijgen goed opgeleide professionals meer tijd voor de complexere gevallen.
Mens versus machine
Malyon geeft aan dat de extra laag van Computer Vision het aantal potentieel te overwegen inbreuken door de ROC zal verminderen, waarbij er nog minder gevallen doorgestuurd worden naar de raceleiding voor verdere actie. “De grootste opdracht is om de faciliteit uit te breiden en te blijven investeren in software, want zo zullen we grote stappen maken,” stelt hij. Malyon benadrukt ook het belang van openstaan voor nieuwe technologieën en de noodzaak om te blijven evolueren. Op dit moment wint de menselijke factor het nog steeds in sommige gebieden van de AI, maar de verwachting is dat, uiteindelijk, de geautomatiseerde systemen de overhand gaan nemen.
In het kort
De Formule 1 zet kunstmatige intelligentie in om track limit overtredingen sneller en effectiever te analyseren. Met behulp van de ‘Computer Vision’ technologie, een vorm van AI die in de medische wereld al zijn nut bewezen heeft, hoopt de FIA de werkdruk op haar personeel te verlagen en de sport rechtvaardiger te maken voor alle deelnemers. Dit weekend in Abu Dhabi zal een belangrijke test zijn voor dit systeem en geeft ons een voorproefje van wat de toekomst mogelijk in petto heeft voor raceregulering in de Formule 1.