Alfa Romeo gebruikte nepvloer om concurrentie te misleiden


Alfa Romeo heeft voor de lancering van de C43-bolide een slimme zet gedaan: ze creëerden een nepvloer om de concurrentie op het verkeerde been te zetten. Dit nieuws werd bevestigd door medewerkers van het team aan Autosport. Het is geen geheim dat Alfa Romeo de afgelopen seizoenen voornamelijk in het middenveld heeft gestreden en dit jaar zal niet anders zijn. Afgelopen zondag tijdens de Grand Prix van Bahrein startten Valtteri Bottas en Zhou Guanyu respectievelijk vanaf de twaalfde en dertiende positie. Bottas wist vier punten te scoren terwijl Zhou terugzakte naar de zestiende positie. Ondanks dat Zhou de snelste ronde neerzette, heeft dit weinig waarde als je niet binnen de top tien weet te eindigen.

Nepvloer tijdens de lancering

Tijdens de lancering van de Alfa Romeo C43-bolide viel als eerste de kleur op: wit was niet langer aanwezig op de door Sauber gerunde bolides. Maar het was vooral de vloer die de aandacht trok. Op foto’s en het showmodel waren beide zijkanten van de vloer opgedeeld in negen losse profieltjes. Dit was iets wat we in 2022 bij geen enkel ander team hadden gezien sinds de introductie van de nieuwe technische reglementen. Tijdens een shakedown op Circuit de Barcelona-Catalunya verdween de vloer plotseling toen de nieuwe auto de eerste ronden verreed. Er waren geruchten dat de vloer met de negen losse profielen later in het seizoen geïntroduceerd zou worden, of dat het team de vloer niet gebruikte omdat het niet werkte. Nu blijkt echter dat het een slimme zet was van de renstal uit Hinwil. Medewerkers van het team hebben bevestigd dat ze de concurrentie wilden misleiden en ervoor wilden zorgen dat de concurrentie zou afvragen of deze vloer zou werken en hier misschien kostbare tijd aan zouden besteden.



In het kort

Alfa Romeo heeft bewezen dat ze niet alleen goed kunnen rijden, maar ook slim zijn in hun strategieën om de concurrentie op afstand te houden. Het gebruik van de nepvloer is slechts één van de vele tactieken die Alfa Romeo heeft gebruikt om zichzelf te positioneren als een formidabele tegenstander in de racesport. Het is interessant om te zien hoe het team in de toekomst zal blijven innoveren en hoe andere teams hierop zullen reageren. Eén ding is zeker: de racesport zal altijd een competitieve en uitdagende arena blijven voor alle deelnemers.