Shutterstock

Braketest van Alonso: Russell was niet de eerste


In de laatste ronde van de GP van Australië zagen we George Russell er hard af gaan. We zagen een hoop stof en later lag de Mercedes van de Brit half op zijn kant. In eerste instantie dachten velen aan een fout van Russel zelf, maar later bleek niets minder waar te zijn. Russell kreeg een braketest van Fernando Alonso. In de roemruchtige carrière van Alonso is Russell niet het eerste slachtoffer.

2003: Alonso versus Coulthard

In 2003 is Fernando Alonso net een paar jaar actief in de Formule 1. Hij is fulltime coureur bij Renault en wil niets liever dan Michael Schumacher uitdagen. Op dat moment is de Duitse coureur ongenaakbaar in zijn razendsnelle Ferrari.

Tijdens de GP van Europa op de Nürburgring heeft Alonso het ronden lang aan de stok met de Schotse coureur David Coulthard. Coulthard rijdt op dat moment nog voor McLaren-Mercedes dat geen titelkandidaat meer is, maar eerder een middenklasser in de Formule 1.

Alonso remt iets eerder, dan normaal

Tijdens deze GP is Coulthard in de achtervolging bij Alonso. De McLaren is op dat moment sneller dan de Renault en de Schot zit de Spanjaard in het kielzog. Vlak voordat de bolides de chicane moeten aansnijden zien we Coulthard de grindbak in gaan en stuiterend tot stilstand komen.

Bij het bekijken van de beelden zien we dat Coulthard links langs Alonso wil. Om dat te voorkomen stuurt Alonso ook naar links en tegelijkertijd remt hij iets eerder. Coulthard schrikt zich kapot en wijkt uit naar rechts. Einde race. Tegenwoordig worden deze acties gezien als “moving under braking” en dit is verboden.



Alonso krijgt in 2003 geen straf

In 2003 krijgt Alonso geen straf voor de braketest die hij Coulthard geeft. De wedstrijdleiding heeft de telemetrie en de beelden bekeken en is van mening dat er geen straf nodig is. In die tijd mochten auto’s nog bewegen onder het remmen en Alonso remde slechts 10 meter eerder, dan dat hij normaal zou doen.

Alonso gaf na de wedstrijd aan dat hij problemen had met zijn auto en daarom eerder moest remmen dan normaal. Coulthard heeft dit altijd in het midden gelaten. “Ik verwacht niet dat Fernando dit opzettelijk gedaan heeft, anders zou dit heel jammer zijn” zei de Schotse coureur destijds.

In 2024 gebruikt Alonso dezelfde “smoes”

Tijdens de laatste ronde van de GP van Australië zagen we eigenlijk een soortgelijke situatie ontstaan. De Mercedes van Russell was in de achtervolging en was ook sneller, dan de Aston-Martin van Alonso. Vlak voor het aansnijden van wederom een chicane zagen we weer de achtervolgende auto de grindbak in vliegen. Dit keer was Russell het slachtoffer.

1 ding was anders en doorslaggevend voor de straf

Na de race gaf Alonso, 21 jaar later, weer aan dat hij problemen had met zijn auto en daarom eerder op de rem moest. Alleen remde hij eerder dan in 2003, veel eerder. De data toonde namelijk aan dat Alonso maar liefst 100 meter eerder begon met remmen en dit was doorslaggevend voor de straf.

Als je 100 meter eerder remt, dan hebt je geen problemen met je auto. Nee, dan geef je gewoon een ordinaire braketest en daarom kreeg hij een 20 seconden tijdstraf. Na de race bleef Alonso volhouden dat hij problemen had, maar hier dacht de wedstrijdleiding dus heel anders over.