F1Head

De kritiek op de zwart-oranje vlag in de Formule 1

📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!

Gepubliceerd opBijgewerkt op
De zwart-oranje vlag, die aangeeft of een auto verplicht een pitstop moet maken voor reparaties, was het afgelopen seizoen in de Formule 1 een punt van discussie. Nikolas Tombazis, hoofd van single seater technical matters bij de FIA, legt uit wat er aan de hand was.

Aanpassing van criteria na omstreden situatie

Er was een incident in Bakoe waarbij een auto door mocht rijden met schade waarmee de auto echt niet door had gemogen, vertelt Tombazis. Als gevolg hiervan werden auto’s snel als onveilig beschouwd, terwijl het vaak op het randje was van wat veilig was. “We gingen dus een beetje te ver de andere kant op,” aldus Tombazis. Daarom werden de criteria voor de zwart-oranje vlag vanaf Mexico aangepast.

Haas protesteert tegen Alpine

Na de Grand Prix van de Verenigde Staten diende Haas een protest in tegen de Alpine van Fernando Alonso. Volgens het team was de auto van de Spanjaard te onveilig om verder te racen na een crash met Lance Stroll. Eerder dit seizoen hadden Haas-coureurs Kevin Magnussen en Mick Schumacher drie keer onnodig de zwart-oranje vlag te zien gekregen, volgens hen.

Teams nemen verantwoordelijkheid op zich

Tombazis merkt op dat “in 99% van de gevallen” teams zelf al de juiste beslissing maken om een pitstop te maken voor reparaties. “Dat maakt het van onze kant overbodig om de vlag nog te laten zien, omdat teams over het algemeen zelf al de verantwoordelijkheid op zich nemen.” Volgens Tombazis heeft de omstreden situatie in Bakoe geleid tot een overdreven reactie, waardoor de zwart-oranje vlag te vaak werd getoond.