Kevin Magnussen

Kevin Magnussen is een Deense Formule 1-coureur die momenteel rijdt voor de Amerikaanse Haas renstal. Hier is hij teamgenoot van Mick Schumacher en vervangt hij de controversiële Nikita Mazepin, die begin 2022 ontslagen werd. Magnussen is een van de meer ervaren coureurs op de grid en is/was ook actief in andere raceklassen, zoals IndyCar en de FIA World Endurance Championship. 

Biografie

Kevin Jan Magnussen werd op 5 oktober 1992 geboren in Roskilde, Denemarken. Hij is de zoon van Jan Ellegaard Magnussen, die in de jaren 90 voor McLaren en Stewart actief was in de Formule 1 en toevallig werd vervangen door de Nederlander Jos Verstappen. In 2021 trouwde Magnussen met Louise Gjorup, met wie hij een jonge dochter heeft. Momenteel woont de Deen in Dubai, de Verenigde Arabische Emiraten. 

De carrière van Kevin Magnussen

De loopbaan van Magnussen lijkt, in eerste instantie, sterk op die van andere coureurs in de Formule 1. Het begon allemaal in de kartsport, waarna hij doorgroeide in de diverse Formule-raceklassen. Opvallend genoeg was hij vanaf eind 2020 zijn stoeltje in de Formule 1 kwijt, maar begin 2022 kwam hij onverwacht toch weer terecht bij de Haas renstal. 

Van karten naar Formule Ford

Zoals reeds gezegd begon de carrière van Magnussen in de kartsport, evenals die van elk andere Formule 1 coureur. Over zijn tijd als karter is weinig bekend, maar we kunnen ervan uitgaan dat Magnussen zijn leeftijdsgenootjes alle hoeken van de baan liet zien. 

In 2008, op 14-jarige leeftijd, maakte Magnussen de overstap naar de Deense Formula Ford-serie. Ook hier reeg hij de overwinningen aaneen – van de 15 races won hij er maar liefst 15. Hiernaast racete hij in de ADAC Formel Master Series. 

Formula Renault 2.0, Duitse & Britse F3 Kampioenschap en Formule Renault 3.5

Het jaar daarop kwam de 15-jarige Magnussen uit voor de Motopark Academy renstal in de Formula Renault 2.0. In deze serie eindigde hij als tweede in het kampioenschap, achter de huidige Formule E-coureur Antonio Felix da Costa. 

Ook in de Formule Renault 2.0 bleef Magnussen maar kort. In 2010 racete hij namelijk in het Duitse Formule 3 kampioenschap, wederom voor de Motopark Academy. Dit seizoen eindigde hij als derde in het kampioenschap en werd hij uitgeroepen tot de beste rookie

Na twee jaar voor Motopark te hebben geraced tekende Magnussen voor 2011 bij Carlin, voor wie hij uitkwam in het Britse Formule 3 kampioenschap. Hier was hij teamgenoot van Felipe Nasr. Ook deed hij in 2011 mee aan de Masters of Formula 3 race in Zandvoort, waar hij derde werd.

Vervolgens reed Magnussen twee jaar lang in de Formule Renault 3.5 Series. Zijn eerste seizoen was enigszins teleurstellend, maar in zijn tweede seizoen hoefde de Deen alleen de Belg Stoffel Vandoorne voor zich te dulden in het kampioenschap. 

Overstap naar de Formule 1

In 2014 werd Magnussen aangetrokken door het McLaren Formule-1 team, waar hij de Mexicaan Sergio Pérez verving. De Deen maakte direct indruk door bij de seizoensstart als vierde te kwalificeren en als derde te eindigen in de race. Ook de rest van het seizoen was een succes. 

Ondanks zijn succesvolle debuutseizoen werd Magnussen voor 2015 gedegradeerd tot test- en reservecoureur van McLaren. Dit vanwege de komst van tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso. Aan het eind van het seizoen werd Magnussens contract ontbonden en maakte hij de overstap naar Renault, waar hij Pastor Maldonado zou vervangen 

Zijn periode bij Renault was helaas verre van succesvol. De Renault-bolide was niet vooruit te branden en Magnussens seizoen kenmerkte zich door de vele incidenten. Desondanks behaalde Magnussen meer punten dan zijn teamgenoot, Jolyon Palmer. 

Avontuur bij Haas

Na een matig seizoen bij Renault kreeg Magnussen de kans om voor het Amerikaanse Haas te gaan racen, naast de Fransman Romain Grosjean. Magnussens tijd bij Haas werd eveneens gekenmerkt door incidenten en technische uitvalbeurten, al liet hij van tijd tot tijd zien dat hij erg snel en getalenteerd was. Dit was vooral het geval in het 2018-seizoen. 

In totaal reed Magnussen vier seizoenen voor Haas, waarin hij respectievelijk 14e (2017), 9e (2018), 16e (2019) en 20e (2020) werd in het kampioenschap. Aan het einde seizoen van werd duidelijk dat Magnussen vervangen zou worden, evenals teamgenoot Romain Grosjean.  

Onverwachts terug in de koningsklasse

Na zijn vertrek uit de F1 was Magnussen onder andere actief in de WeatherTech SportsCar Championship, de 24 Uur van Le Mans en de FIA World Endurance Championship. Ook in 2022 was in deze klassen racen het plan, ware het niet dat hij onverwachts weer plaats mocht nemen in een Haas F1-bolide. De Russische coureur Nikita Mazepin was namelijk ontslagen, waardoor Haas snel een nieuwe, bij voorkeur ervaren coureur nodig had.

Ondanks het feit dat Magnussen zich nauwelijks had kunnen voorbereiden begon hij het seizoen sterk door als 5e te eindigen in Bahrein en als 9e op het stratencircuit van Jeddah.