Dit zijn de kosten voor de drie crashes van Williams
Het Williams Formule 1-team heeft te maken met ernstige financiële gevolgen na een reeks van drie grote crashes in de beginfase van het raceseizoen 2024, wat heeft geleid tot een geschatte schadepost van meer dan 2 miljoen dollar.
Het seizoen ging van start met slechts twee beschikbare chassis, waarop het team zwaar heeft ingezet ondanks de bekende risico’s. Deze gok heeft niet goed uitgepakt, aangezien beide chassis beschadigd raakten bij ongelukken van Alex Albon en een verdere crash van teamgenoot Logan Sargeant.
Onder de druk van beperkte faciliteiten en verouderde processen binnen het team, bevond Williams zich ver achter op schema. Dit leidde tot de noodgedwongen keuze om zonder reserveonderdelen, prestatie-updates of een reservechassis aan de start van het seizoen te verschijnen. Men hoopte eventuele schade ter plaatse te kunnen herstellen.
De impact van crashes
In Australië crashte Albon tijdens de vrije training, waarna zijn chassis naar het Verenigd Koninkrijk werd gestuurd voor reparaties. Dit vertraagde de voorbereiding van een reservechassis nog meer, waardoor het team bij de volgende race in Japan wederom slechts over twee chassis beschikte. Hier vonden nog twee zware crashes plaats.
Sargeant beschadigde zijn auto tijdens de vrije training op vrijdag, terwijl Albon tijdens de race crashte na een manoeuvre van Daniel Ricciardo. Deze crashes hebben ertoe geleid dat Williams opnieuw een chassis moest terugsturen naar Engeland voor inspectie en reparatie voorafgaand aan de volgende race in China.
De enorme kosten en complicaties
De kosten voor reparaties, vervanging van vloeren, vleugels en ophangingscomponenten, minstens twee nieuwe versnellingsbakken, en het onverwachte transport van de chassis, lopen op tot ruim 2 miljoen dollar. Aangezien de Formule 1 werkt met budgetplafonds, trekken deze kosten een zware wissel op het budget van Williams.
Het team heeft weliswaar een crashbudget in haar seizoensprognoses opgenomen, maar de recente gebeurtenissen dreigen dit budget aanzienlijk te overschrijden. Dit betekent waarschijnlijk dat het ontwikkelingsbudget van Williams later in het seizoen zal worden geraakt.
“We kennen de omvang, het is niets om te verbergen,” zei Albon. “Het kost veel tijd en moeite om te repareren in plaats van te ontwikkelen en te focussen op de upgrades.”
Vertraging in de voorbereiding
Williams heeft nog steeds geen reservechassis in omloop en de verdere vertraging betekent naar verwachting dat het pas gereed zal zijn in Miami voor race zes, na eerder gepland te zijn voor de races in Bahrein, Australië en China. Dit alles plaatst extra druk op het team om de beschadigde auto’s op tijd gereed te krijgen voor de volgende races.