Shutterstock

F1 maakt details bekend over aangepaste sprintweekenden in 2024


Formule 1 gaat het format van de sprintweekenden in 2024 aanpassen, waarbij de kwalificatie voor de Grand Prix naar zaterdag wordt verplaatst. Deze wijzigingen volgen na een bijeenkomst van de F1-commissie op maandag. De herstructurering van de agenda voor de zes sprintweekenden staat nog wel ter goedkeuring bij de Wereldraad voor de Autosport, maar de FIA heeft al details vrijgegeven over de besprekingen die hebben plaatsgevonden.

Aanpassingen in weekendindeling

De indeling voor de sprintweekenden in 2024 zal er als volgt uitzien: de vrije training en kwalificatie voor de sprint zullen op vrijdag plaatsvinden, met de sprint race op zaterdag. Dit korte raceformat gaat vooraf aan de kwalificatie voor de Grand Prix, die ook op zaterdag plaatsvindt, met de volledige race op zondag.

De commissie is in principe akkoord gegaan met deze wijzigingen. De FIA heeft aangekondigd dat er op 28 februari – enkele dagen voor de seizoensopener in Bahrein – regelgevende wijzigingen aan de Wereldraad voor de Autosport (WMSC) zullen worden voorgelegd.

Reactie op kritiek

De aanpassingen volgen op klachten van het afgelopen seizoen over de parc fermé-omstandigheden, waarbij auto’s na slechts één vrije trainingssessie op vrijdag vastgezet werden in hun configuratie. Het was meerdere keren het geval dat coureurs hun startpositie voor de race op zondag moesten opofferen door de parc fermé te verbreken na een verkeerde set-up keuze tijdens de sprintkwalificatie en race.

Verwacht wordt dat de herschikking van de sessies tijdens het sprintweekend ervoor zal zorgen dat de parc fermé tussen de sprint race en de kwalificatie voor de Grand Prix heropend kan worden, zodat eventuele noodzakelijke aanpassingen aan de set-up gemaakt kunnen worden.



Selectie voor sprintweekenden

Voor 2024 zullen de Grands Prix van China, Miami, Oostenrijk, Verenigde Staten, São Paulo en Qatar plaatsvinden in een sprintweekendformaat. China en Miami zullen hierbij de sprintweekenden in Azerbeidzjan en België vervangen, die afgelopen seizoen werden gehouden.

Aanvullende wijzigingen voor 2024

Verder zullen er enkele aanvullende wijzigingen zijn voor 2024, waaronder een terugschaling van de beperking op de toewijzing van vermogenseenheden van vier naar drie voor de interne verbrandingsmotor, MGU-K, MGU-H en turbocharger. Dit is hersteld naar vier per coureur voor 2024 en 2025. Ook de regels met betrekking tot het gebruik van DRS zijn aangepast; de racedirecteur kan nu DRS gebruik een ronde na de start van de race activeren, in plaats van de huidige twee ronden. Dit geldt ook voor herstarts na een safety car-periode.

De FIA heeft toegevoegd dat “de groep een aantal onderwerpen met betrekking tot de Reglementen van 2026 heeft besproken, in het bijzonder financiële en duurzaamheidskwesties”, en dat “andere kleine updates aan de Technische, Sportieve en Financiële Reglementen voor 2024 zijn goedgekeurd door de Commissie”.