Formule 1-team Mercedes weet performance te behouden ondanks porpoising
Het Formule 1-seizoen 2021 was voor het Mercedes-team een uitdaging op technisch vlak. Zo kreeg het team te maken met porpoising, een fenomeen waarbij de auto stuitert en daardoor enorme klappen krijgt te verwerken. Dit zorgde ervoor dat Mercedes aan het begin van het seizoen zijn auto amper kon ontwikkelen.
Engine freeze maakt situatie voor Mercedes nog moeilijker
De problemen met porpoising waren niet alleen bij Mercedes aanwezig, maar volgens technisch directeur Mike Elliott bevond het team zich “in de meest benarde positie”. De situatie werd nog moeilijker door de engine freeze, waarbij de teams amper meer mochten sleutelen aan de motor.
Toch wist de motorenafdeling van Mercedes, onder leiding van directeur Hywel Thomas, een krachtbron af te leveren die betrouwbaar was en steeds meer performance behaalde gedurende het seizoen. “Je zag al hoe moeilijk Lewis (Hamilton) en George (Russell) uit de auto’s stapten. Voor de krachtbron waren de klappen hetzelfde als voor de coureur”, aldus Thomas. Toto Wolff, teambaas van Mercedes, is dan ook trots op de prestaties van de motorenafdeling ondanks de uitdagende omstandigheden.
Wat is porpoising ook alweer?
Porpoising is een fenomeen dat optreedt in de Formule 1 en heeft te maken met de aerodynamica van de auto. Het gebeurt wanneer de neus van de auto op en neer gaat tijdens het rijden, wat kan leiden tot stuiteren van de auto. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals een onjuiste balans in de aerodynamica van de auto of problemen met de demping van de ophanging.
Porpoising kan ernstige gevolgen hebben voor de auto en de coureur. Zo kan het leiden tot extra slijtage van onderdelen, zoals de banden en de ophanging, en kan het ook invloed hebben op de prestaties van de auto. Bovendien kan het voor de coureur vermoeiend en zelfs gevaarlijk zijn, aangezien het stuiteren van de auto de coureur kan uit balans brengen en de kans op ongelukken kan vergroten.
Om porpoising te voorkomen, is het belangrijk dat de aerodynamica van de auto goed is afgestemd en dat de ophanging en demping op de juiste manier zijn afgesteld. Dit is een belangrijke taak voor de technische afdeling van een Formule 1-team, aangezien porpoising niet alleen de prestaties van de auto kan beïnvloeden, maar ook de veiligheid van de coureur kan aantasten.