Haas-coureur verliest tien startposities door rode vlag overtreding

Oliver Bearman moet zondag in Monaco tien plaatsen naar achteren op de grid door een overtreding tijdens de vrije training. De Haas-coureur haalde Carlos Sainz in terwijl de sessie onder rode vlag lag.

Shutterstock

Incident bij La Rascasse

Het incident vond plaats tijdens de tweede vrije training op vrijdag. Bearman passeerde de Williams van Sainz bij bocht La Rascasse nadat de sessie was stilgelegd. Oscar Piastri was eerder gecrasht bij Sainte Devote, wat leidde tot de rode vlag.

De stewards onderzochten het voorval en concludeerden dat Bearman duidelijk de rode vlag had gezien. Videobeelden toonden een lichtpaneel recht voor zijn neus dat de rode vlag aangaf. Ook zijn dashboard waarschuwde hem ruim voor de inhaalactie.

Verdediging Bearman

Bearman verdedigde zijn actie door te stellen dat abrupt remmen gevaarlijker zou zijn geweest. Hij beweerde dat zijn aanpak veiliger was dan direct vertragen.

“De coureur zei dat hij de rode vlaggen zag maar besloot niet abrupt te vertragen omdat hij vond dat abrupt vertragen gevaarlijker zou zijn,” staat in het stewardsrapport.

Stewards wijzen argumenten af

De wedstrijdleiding accepteerde deze redenering niet. Zij benadrukten dat coureurs onmiddellijk moeten vertragen bij rode vlag situaties. Dit geldt vooral op een circuit als Monaco waar zicht beperkt is.

De regels verbieden inhalen onder rode vlag omstandigheden. Coureurs moeten langzaam terug naar de pits rijden in formatie. De stewards vonden geen verzachtende omstandigheden voor Bearman’s actie.

Strafpunten stapelen zich op

Naast de gridstraf ontving Bearman twee strafpunten op zijn licentie. Dit brengt zijn totaal op vier punten. Hij kreeg eerder al twee punten voor een botsing met Franco Colapinto in Brazilië vorig jaar.

Bearman eindigde beide vrijdagtrainingen op de vijftiende plaats. Hij was positief over de vooruitgang die Haas had geboekt tussen de eerste en tweede sessie. De gridstraf maakt zijn kansen op een goed resultaat in Monaco nu veel kleiner.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *