Na de recente Grand Prix in Austin, waarbij zowel Lewis Hamilton als Charles Leclerc werden gediskwalificeerd, mengt nu ook Martin Brundle zich in de discussie. Volgens de voormalig Formule 1-coureur moet de FIA het sprintformat herzien om vergelijkbare diskwalificaties in de toekomst te voorkomen.
Sprintformat onder de loep
Het sprintformat is geïntroduceerd om de Formule 1 spannender en aantrekkelijker te maken voor het publiek. Echter, de technische eisen aan de auto’s en de korte tijd tussen de training en de kwalificatieraces zorgen voor extra druk op de teams. In Austin kwam dit tot uiting in de diskwalificaties van Hamilton en Leclerc, die werden betrapt op een te grote slijtage van de bodemplank van hun auto’s. Brundle wijst op het feit dat teams slechts één training hebben voordat de afstelling van de auto’s wordt vastgelegd onder de parc fermé-regels. Dit, betoogt hij, is verre van ideaal gezien de complexiteit van de huidige Formule 1-auto’s.
De gevolgen van diskwalificaties
De diskwalificaties van Hamilton en Leclerc in Austin hebben het licht geschenen op een potentieel probleem in het huidige format. Met slechts één trainingssessie voor de sprintkwalificatie, is het voor teams een uitdaging om de juiste afstelling te vinden die zowel competitief is als voldoet aan de technische reglementen van de FIA. Brundle haalt aan dat het afstellen van de rijhoogte een bijzondere uitdaging is, zeker op een hobbelig circuit als dat van Austin.
Pleidooi voor aanpassingen
Martin Brundle pleit voor aanpassingen in het sprintformat om situaties zoals in Austin te voorkomen. Zijn oproep komt op een moment waarop de FIA al onder druk staat om de regels te herzien, vooral na de gemengde reacties uit de paddock en van de fans. Brundle suggereert dat een extra trainingssessie of meer flexibiliteit in de parc fermé-regels de teams zou kunnen helpen om beter voorbereid te zijn voor de kwalificatieraces.
Reactie van de FIA
Tot dusver heeft de FIA nog niet gereageerd op de oproep van Brundle. Echter, gezien de recente gebeurtenissen en de voortdurende discussies rond het sprintformat, is het waarschijnlijk dat de federatie de feedback ter harte zal nemen. Het is immers in het belang van de sport om een evenwicht te vinden tussen het bieden van spektakel en het handhaven van een eerlijk en veilig competitieveld.
In het kort
Het sprintformat van de Formule 1 blijft de gemoederen bezighouden. De recente diskwalificaties in Austin hebben geleid tot een oproep van Martin Brundle voor een herziening van het format. Brundle wijst op de uitdagingen waarmee teams worden geconfronteerd, vooral met betrekking tot de technische reglementering en de beperkte tijd voor afstellingen. De FIA heeft nog niet gereageerd, maar gezien de toenemende discussies rond het sprintformat, is het waarschijnlijk dat er in de nabije toekomst aanpassingen zullen worden overwogen.