Met deze truc weet Red Bull Racing 10 km/u aan snelheid te vinden


Red Bull Racing heeft een geheim wapen ontdekt om meer topsnelheid uit hun auto te halen dan andere Formule 1-teams. Volgens The Race zorgt de nieuwe vleugel van Red Bull ervoor dat ze wel tien kilometer per uur sneller zijn dan hun concurrenten, zelfs als de DRS openstaat. Het verschil werd duidelijk tijdens de Grand Prix in Jeddah toen Max Verstappen Lewis Hamilton met maar liefst 33 kilometer per uur inhaalde.

Geheim

Het geheim zit in de efficiëntie van de RB19. Formule 1-analist Gary Anderson heeft uitgelegd dat de auto van Red Bull minder luchtweerstand heeft dan de andere auto’s. Dit is te danken aan de kleinere achtervleugel en de DRS-vleugel. De RB19 van Red Bull heeft een ‘beam wing’, een kleinere vleugel onder de achtervleugel die vuile lucht omhoog moet brengen. Door de agressieve meer opstaande vleugel van Red Bull werkt de beam wing samen met de diffuser en de bovenvleugel. Bij het openslaan van de bovenvleugel tijdens DRS en het draaien van de wind langs de auto ‘loopt de beam wing vast’. Die zogenaamde ‘stall’ zorgt ervoor dat de vleugel de mogelijkheid verliest om downforce te genereren. Red Bull gaat daar goed mee om en heeft ervoor gezorgd dat de beam wing voor minder drag zorgt dan bij andere teams als de DRS actief is.



De nieuwe vleugel van Red Bull Racing wordt gezien als een dubbele DRS, maar volgens Anderson kan er zelfs worden gesproken van een ’triple DRS’. Het is dan ook niet verrassend dat andere teams deze truc nog niet hebben overgenomen. Een triple DRS kan namelijk alleen worden gerealiseerd als alle onderdelen van de auto in harmonie met elkaar functioneren. Tot op heden lijkt alleen Red Bull dat voor elkaar te hebben.

Updates in Saoedi-Arabië

Het upgradepakket van de meeste teams in Saoedi-Arabië bevatte een aangepaste beam wing. Deze beam wing zorgt ervoor dat de wind die over een F1-auto is gegaan naar boven wordt geleid, waardoor de achterligger hierdoor beter kan volgen en minder last heeft van verstoorde lucht. Het nadeel is dat de opstaande beam wing ook lucht tegenhoudt en op de rechte stukken dus zorgt voor een vermindering van topsnelheid. Red Bull heeft echter een oplossing gevonden waardoor ze minder last hebben van deze vermindering van topsnelheid.

Kortom, Red Bull Racing heeft met de RB19 de sterkste auto in de Formule 1 in handen. Het geheim zit hem in de efficiëntie van de auto. De kleinere achtervleugel en DRS-vleugel, samen met de agressieve meer opstaande vleugel van de beam wing, zorgen ervoor dat de achterkant van de RB19 fungeert als één grote DRS-vleugel. Dit maakt dat Red Bull een tien kilometer per uur hogere topsnelheid heeft dan andere teams. Andere teams hebben deze truc nog niet kunnen overnemen omdat een triple