Peter Fox/Getty Images // Getty Images / Red Bull Content Pool

Nyck de Vries tekent voor topzitje bij Toyota voor WEC 2024


Nyck de Vries tekent voor een terugkeer naar de enduranceracerij met Toyota Gazoo Racing voor het FIA World Endurance Championship (WEC) van 2024. Zijn rentree in de Hypercar-klasse wordt beklonken na een tumultueus seizoen waar hij in de Formule 1 debuteerde maar zonder zitje eindigde. De snelle Nederlander gaat de #7 Toyota GR010 Hybrid delen met ervaren rotten Mike Conway en Kamui Kobayashi.

Terug naar bekende horizon

Na een minder fortuinlijke afloop van zijn Formule 1-avontuur bij AlphaTauri, waar hij halverwege het seizoen plaats moest maken, vindt de Fries een nieuw racehoofdstuk bij het team waar hij van 2020 tot en met 2022 als test- en reservecoureur diende. Toyota’s besluit om De Vries te contracteren is een gevolg van de verschuivingen binnen hun rijders line-up, met José María López die overstapt naar de LMGT3-klasse bij Team Akkodis ASP.

Een frisse wind in Toyota’s crew

Kobayashi, die ook teambaas is, uitte zijn enthousiasme over de komst van De Vries. “Het is spannend om Nyck weer bij het team te verwelkomen als lid van de #7 crew,” zei Kobayashi. “We hebben prachtige en ook moeilijke tijden gehad. José danken we voor zijn enorme bijdrage. Maar de snelheid en consistentie die Nyck heeft getoond, maakt dat ik vol vertrouwen naar het volgende seizoen kijk.”

Nyck over nieuwe kans bij Toyota

De Vries zelf lijkt al helemaal klaar voor de strijd. “Enduranceracen is iets waarvan ik altijd heb genoten en die ik enorm respecteer als discipline,” verklaarde hij. “Met Mike en Kamui aan mijn zijde ben ik ervan overtuigd dat we een onverslaanbaar team zullen vormen.”

Vooruitblik op 2024

De aanstaande races in het WEC beloven spannend te worden, met de 24 uur van Le Mans als hoogtepunt. De Vries zal ook parallel in de Formule E blijven racen voor Mahindra, wat zijn toch al volle racekalender nog verder opstapelt.

Toyota’s Hypercar-dominantie

Toyota heeft zich de afgelopen jaren bewezen als een kracht om rekening mee te houden in de langeafstandsracerij, met vijf opeenvolgende rijders- en constructeurstitels. Ondanks dat ze de 24 uur van Le Mans in 2023 aan Ferrari moesten laten, blijven ze een geduchte tegenstander voor elke uitdager.

Concurrentie neemt toe

Met de opkomst van topmerken als Ferrari, Porsche, Alpine, Cadillac, BMW en Peugeot in de Hypercar-klasse van het WEC wordt de concurrentie heviger. Het belooft een strijd te worden waarbij elk team op het scherpst van de snede zal moeten presteren.

In het kort

Nyck de Vries wisselt van de Formule 1 naar het World Endurance Championship en zal racen voor Toyota Gazoo Racing als onderdeel van het #7 Hypercar-team, naast Mike Conway en Kamui Kobayashi. Met een uitdagend seizoen voor de boeg, inclusief de legendarische 24 uur van Le Mans, voegt De Vries een nieuw hoofdstuk toe aan zijn racecarrière. Met de verwachtingen hooggespannen en de concurrentie sterker dan ooit, is de racerij in spanning voor wat 2024 gaat brengen.

Bekijk ook eens: