Red Bull Racing heeft een straf gekregen voor het overschrijden van de budgetcap in 2021. Dit heeft tot gevolg dat het team van Max Verstappen en Sergio Perez in 2023 10% minder tijd mag doorbrengen in de windtunnel en 10% minder computersimulaties mag uitvoeren. Deze straf zal naar verwachting voelbaar zijn in de ontwikkeling van de wagen, omdat deze aspecten belangrijk zijn voor de ontwikkeling van de wagen. Toto Wolff, de teameigenaar van Mercedes, ziet dit als een voordeel voor zijn team en denkt dat het Red Bull pijn zal doen.
Gevolgen van de straf voor Red Bull
Door de straf heeft Red Bull minder tijd om de auto te ontwikkelen, wat vanzelfsprekend tot gevolg heeft dat de auto minder snel kan worden verbeterd. Dit kan ertoe leiden dat de prestaties van het team achterblijven bij die van andere teams, vooral Mercedes. Het is echter mogelijk dat Red Bull het verlies aan windtunneltijd compenseert door een efficiëntere aanpak van de ontwikkeling van de auto. Dit zou het effect van de straf aanzienlijk verminderen en Red Bull in staat stellen competitief te blijven.
Mercedes-teambaas Toto Wolff over de situatie
Toto Wolff heeft aangegeven dat hij bekend is met de situatie waarin Red Bull zich nu bevindt. Mercedes heeft namelijk eerder in dezelfde situatie gezeten, zonder een straf te hebben opgelegd gekregen. Wolff heeft er vertrouwen in dat Mercedes het voordeel kan benutten en dat Red Bull pijn zal voelen als gevolg van de straf.