Van 34 punten voor naar achterstand: wat ging er mis bij Piastri

Foto: McLaren

F1Head

Van 34 punten voor naar achterstand: wat ging er mis bij Piastri

💭 Wat vind jij van dit nieuws? Laat je reactie achter en discussieer mee!

📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!

Gepubliceerd op 30 oktober 2025 om 12:07

Oscar Piastri stond na de race in Zandvoort nog 34 punten voor op teammaat Lando Norris. Nu, enkele weken later, is die voorsprong omgeslagen in een achterstand van één punt. McLaren denkt te weten wat er aan de hand is met de Australiër. Het antwoord ligt niet in zijn hoofd, maar in de manier waarop hij de auto bestuurt.

De ommekeer na Zandvoort

De cijfers liegen er niet om. Piastri heeft sinds zijn zege op Zandvoort niet meer gewonnen. Norris scoorde beter in Singapore, de Verenigde Staten en Mexico. De klap viel hard in Mexico, waar Norris dominant won terwijl Piastri genoegen moest nemen met een vijfde plaats. De kwalificatie daar liet een gat van 0.588 seconde zien tussen beide coureurs.

McLaren wijst naar grip als oorzaak

Teambaas Andrea Stella heeft een verklaring voor de problemen van Piastri. Het draait om grip, of beter gezegd het gebrek eraan. Op circuits waar de grip laag is, komt Norris beter tot zijn recht. Piastri daarentegen presteert sterker wanneer er veel grip beschikbaar is.

“De snelste auto moet op een bepaalde manier bestuurd worden,” zei Stella na de kwalificatie in Mexico. “Vooral wanneer je te maken hebt met heet asfalt en glijdende banden. De manier waarop je rondetijd genereert komt relatief natuurlijk voor Lando en minder natuurlijk voor Oscar.”

Norris sterker op versleten banden

Stella legt uit dat Norris uitblinkt aan het einde van een stint, wanneer de banden versleten zijn en de grip laag is. “Daar zie je Lando groene sector na groene sector rijden,” aldus de teambaas. “Oscar is meer een coureur van hoge grip. Daar kan hij zijn talent benutten.”

De teambaas benadrukte eerder in Austin dat Piastri de auto moet uitdagen en moet leunen op de over- en onderstuur wanneer de grip laag is. “Dit is een gebied in zijn rijstijl waar hij zich kan verbeteren,” zei Stella toen.

Baku als keerpunt

Martin Brundle ziet het weekend in Azerbeidzjan als het moment waarop het mis ging. Piastri crashte daar zowel in de kwalificatie als in de race. “Baku moet zijn hersenen door elkaar hebben geschud,” zei Brundle in The F1 Show op Sky Sports. “Dat was een moeilijk weekend voor hem. Twee keer in de bandenstapels en een valse start. Het lijkt vanaf dat moment van de rails te zijn gelopen.”

De drievoudig racewinnaar denkt dat er iets in het hoofd van Piastri is gebeurd. “Hij heeft een beetje vertrouwen verloren. Met de manier waarop deze auto’s de bochten ingaan en hoe dicht de concurrentie is, hoef je maar een fractie ernaast te zitten.”

Geen ongelijke auto’s

Brundle sluit uit dat McLaren één auto langzamer maakt. “Een team geeft geen 400 miljoen per jaar uit met 1500 medewerkers om vervolgens één van hun auto’s langzamer te maken. Zijn seizoen begon zo goed, dat vergeet je niet zomaar hoe je dat moet doen.”

Villeneuve ziet Norris stijgen

Jacques Villeneuve heeft een andere lezing van de situatie. Hij denkt dat Norris beter is gaan presteren, niet dat Piastri slechter is geworden. “We hadden vroeg in het seizoen geen fantastische Lando. Niet de Lando van het einde van vorig jaar,” zei de wereldkampioen van 1997.

“We bleven zeggen dat Piastri was gestegen naar het tempo van Lando en zelfs sneller was. Was het eigenlijk Piastri die stapte, of Lando die er gewoon niet was? Misschien maakte dat Piastri een beetje zelfgenoegzaam.”

De druk van het laatste tiende

Villeneuve legt uit dat Piastri mogelijk al op zijn limiet reed. “Toen Lando opkrabbelde na Baku, rijdt hij sneller en beter dan het hele seizoen. Piastri stapt niet op, hij zat al op zijn limiet.”

“Wanneer je die extra twee tienden moet vinden, vind je ineens problemen in de auto die er niet waren. Als je binnen de limiet rijdt, is de auto perfect. Maar als je een paar tienden sneller moet, kun je de auto niet meer besturen. Alles is fout, je weet niet waarom.”

Piastri past rijstijl aan

Piastri gaf na de race in Mexico toe dat hij tijdens de race heeft geëxperimenteerd met zijn rijstijl. Hij probeert te leren hoe hij de auto moet besturen wanneer de grip laag is. Dat is volgens kenners het teken van een sterke coureur. Iemand die naar zichzelf kijkt in plaats van te wijzen naar de auto of het team.

De vraag is of hij op tijd kan leren. Er zijn nog vier races te gaan dit seizoen. Brazilië, Las Vegas, Qatar en Abu Dhabi staan op het programma. De tijd dringt voor de Australiër om zijn achterstand om te buigen in een voorsprong.