
Foto: Red Bull Content Pool
Waarom Lindblad de moeilijkste start van alle rookies krijgt
📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!
Bearman had andere rookies als referentie
Het seizoen 2025 kende vijf rookies die tegelijk instroomden. Bearman deelde de grid met Kimi Antonelli, Gabriel Bortoleto, Isack Hadjar en Jack Doohan. Die situatie gaf hen onderlinge vergelijkingsmateriaal. Doohan verloor zijn zitje weliswaar al vroeg in het seizoen aan Franco Colapinto, maar de overige vier hadden elkaar als referentiepunt.
Die luxe heeft Lindblad niet. Hij stapt in bij Racing Bulls op het moment dat de reglementen volledig op de schop gaan. De power units en het chassis krijgen beide een nieuwe vorm in 2026.
Nieuwe regels kunnen juist helpen
Bearman sprak in Abu Dhabi over de situatie van Lindblad. “Het wordt zeker een uitdaging, maar ik geloof dat hij een getalenteerde coureur is,” zei de Haas-rijder. Hij zag Lindblad presteren in de Formule 3 toen hij zelf bij Prema in de Formule 2 reed. Het recente F2-seizoen van de Brit maakte eveneens indruk.
“Ik weet dat hij heeft wat nodig is om in F1 te racen, daar twijfel ik niet aan, maar het wordt een lastige introductie,” aldus Bearman. Hij wees er wel op dat de nieuwe regels een gelijkmaker kunnen zijn. Iedereen moet het systeem leren kennen. Dat verschilt van de situatie waarin hij zelf binnenkwam.
Volwassen regelset versus compleet nieuwe start
De rookies van 2025 stapten in tijdens een volwassen regelcyclus. Alle coureurs hadden al jaren ervaring met dat reglement. De nieuwkomers moesten vanaf nul beginnen met iets dat anderen al lang kenden. In 2026 begint iedereen opnieuw. “Er zijn voor- en nadelen aan instappen in elk tijdperk van de Formule 1,” stelde Bearman.
Liever de enige dan helemaal geen zitje
De jonge Brit denkt dat Lindblad waarschijnlijk liever met andere rookies zou zijn gestart. Toch is dit scenario beter dan het alternatief. “Ik weet zeker dat hij liever met andere rookies op de grid staat, maar ik weet ook zeker dat hij liever de enige rookie is dan helemaal niet in F1 zit,” legde Bearman uit.
De Racing Bulls-coureur krijgt Liam Lawson naast zich. Die combinatie ontstaat door een reeks verschuivingen binnen de Red Bull-familie. Hadjar maakt de overstap naar het hoofdteam en gaat daar naast Max Verstappen rijden. Yuki Tsunoda neemt een test- en reserverol bij Red Bull op zich.
Talent staat buiten kijf
Bearman toonde vertrouwen in de capaciteiten van zijn landgenoot. De prestaties in de junior-klassen spreken voor zich. Lindblad liet zich opmerken in zowel F3 als F2. Het talent is aanwezig, de omstandigheden zijn ongebruikelijk.
Racing Bulls kiest ervoor om met een jonge line-up het nieuwe tijdperk in te gaan. Lawson heeft al wat ervaring opgedaan in de koningsklasse. Lindblad moet alles nog leren. De combinatie van een compleet nieuwe auto en geen andere rookies om mee te vergelijken maakt zijn taak speciaal. Of dat uiteindelijk een voordeel of nadeel blijkt, zal 2026 moeten uitwijzen.