Voor degenen die gewend zijn aan het zien van Max Verstappen en zijn teamgenoot Sergio Perez in de top-tien, was de kwalificatie voor de Grand Prix van Singapore een schokkende gebeurtenis. Met Verstappen op de elfde en Perez op de dertiende plaats, lijkt Red Bull’s RB19 dit weekend een schim van zijn normale zelf. Interessant is dat deze achteruitgang volgt op een nieuwe technical directive van de FIA.
Wat zegt de nieuwe technical directive?
Deze nieuwe set regels is ontworpen om een einde te maken aan de zogenaamde ‘flexi-wings’, waardoor de FIA strengere tests kan uitvoeren op de aerodynamische onderdelen van de auto. Red Bull en teambaas Christian Horner ontkennen stellig dat hun teleurstellende prestaties een direct gevolg zijn van deze nieuwe richtlijnen. Ze wijzen in plaats daarvan naar een verkeerde set-up en eerdere problemen op het Marina Bay Street Circuit.
Verstappen’s houding: Realistisch maar niet verslagen
Max Verstappen zelf lijkt de tegenvallende resultaten te accepteren als een onvermijdelijk onderdeel van een overwegend dominant seizoen. Hoewel hij erkent dat inhalen op stratencircuits een vrijwel onmogelijke opgave is zonder een aanzienlijk snelheidsvoordeel, blijft de Nederlander optimistisch over toekomstige races. De WK-leider vertrouwt erop dat zijn team in Suzuka weer in topvorm zal zijn.
Technische vraagtekens bij Red Bull
Maar wat gaat er technisch mis bij Red Bull? Naast de controversiële flexi-wings lijkt Verstappen te worstelen met een reeks andere problemen: een gebrek aan grip in langzame bochten, een onvoorspelbare remervaring en zelfs koppeling kwesties. Het team uit Milton Keynes begrijpt duidelijk niet volledig wat er mis is met de afstelling van de auto.
Incidenten zonder consequenties
Verstappen zat al in een lastig parket met mogelijke sancties voor verschillende voorvallen tijdens de kwalificatiesessie. Uiteindelijk kreeg hij voor twee van de drie onderzochte situaties slechts een reprimande en werden er geen verdere straffen uitgedeeld. Deze uitkomst voegt een extra laag complexiteit toe aan een toch al raadselachtig weekend voor Red Bull.
In het kort
De kwalificatie in Singapore was een zeldzame tegenslag voor Red Bull en hun stercoureur Max Verstappen. Terwijl het team de nieuwe technical directive van de FIA als niet-relevant beschouwt, blijven er veel onbeantwoorde vragen over hun prestaties. Verstappen zelf blijft realistisch en kijkt uit naar betere kansen in Suzuka. Maar voor nu blijft de grote vraag: wat kan Red Bull op zondag nog voor elkaar krijgen in Singapore?
Met de Grand Prix die zondag om 14.00 uur Nederlandse tijd van start gaat, hebben Verstappen en zijn team nog wat huiswerk te doen om de situatie te verbeteren. En wij? Wij blijven natuurlijk aan de buis gekluisterd om te zien hoe dit onverwachte drama zich ontvouwt.