FIA

Stewards schrappen rondetijden van vijf coureurs tijdens Chinese Grand Prix

📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!

Gepubliceerd op 23 maart 2025 om 12:37
De wedstrijdleiding heeft tijdens de Chinese Grand Prix vijf rondetijden geschrapt nadat coureurs van verschillende teams de baan verlieten in bochten 8, 10 en 14. Gabriel Bortoleto, Isack Hadjar, Yuki Tsunoda en Jack Doohan kregen allemaal officieel rondetijden afgepakt wegens het niet correct gebruiken van het circuit.

Meerdere coureurs overtreden baanlimiet regels

De stewards van de Chinese Grand Prix hebben zondag vijf rondetijden geschrapt van vier verschillende coureurs die de baanlimieten overschreden. Het officiële document, uitgegeven om 19:35 lokale tijd, toont aan dat de coureurs de baan verlieten bij de cruciale bochten 8, 10 en 14 van het Shanghai International Circuit.

Gabriel Bortoleto van Stake F1 Team Kick Sauber kreeg als eerste een rondetijd geschrapt toen hij om 15:04:30 in bocht 8 buiten de baan reed tijdens zijn pitstop. Drie seconden later volgde Isack Hadjar van Visa Cash App Racing Bulls, die in bocht 10 de baanlimiet overschreed tijdens zijn eerste ronde.

Tsunoda en Doohan verliezen snelle rondes

Later in de race werden nog drie rondetijden afgepakt. Yuki Tsunoda van het Racing Bulls-team verloor een rondetijd van 1:39.932 nadat hij om 15:30:17 bocht 14 niet correct doornam. In de slotfase van de race, om 16:17:53, werden zowel Jack Doohan (BWT Alpine F1 Team) als opnieuw Isack Hadjar bestraft voor hetzelfde vergrijp in bocht 14.

Doohan’s geschrapte tijd van 1:38.345 en Hadjar’s 1:38.600 behoorden tot de snellere rondetijden van de middag, wat de impact van de straf vergroot voor beide coureurs en hun teams.

Regelement overtreding leidt tot automatische straf

De stewards verklaarden dat alle vijf coureurs in overtreding waren van Appendix L Hoofdstuk IV Artikel 2c van de FIA International Sporting Code en Artikel 33.3 van de FIA Formule 1 Sporting Regulations. Deze reglementen schrijven voor dat coureurs te allen tijde binnen de witte lijnen van het circuit moeten blijven, tenzij zij gedwongen worden de baan te verlaten.

Conform Artikel 12.4.1.e van de FIA International Sporting Code werden de betreffende rondetijden automatisch geschrapt. Deze standaardprocedure wordt toegepast wanneer coureurs een voordeel behalen door de baanlimieten te overschrijden.

Shanghai Circuit staat bekend om strenge handhaving

Het Shanghai International Circuit staat bekend om zijn uitdagende bochten en strikte handhaving van baanlimieten. Met name de bochten 8, 10 en 14 zijn beruchte punten waar coureurs regelmatig in de problemen komen door te wijd te gaan in hun poging om snelheid te behouden.

Het stewardspanel, bestaande uit Nish Shetty, Gerd Ennser, Matthew Selley, Pedro Lamy en Zheng Honghai, benadrukte in hun beslissing dat teams het recht hebben om deze beslissingen aan te vechten binnen de geldende termijnen, conform Artikel 15 van de FIA International Sporting Code.

De geschrapte rondetijden hebben geen invloed op de einduitslag van de race, maar kunnen wel gevolgen hebben voor de statistische prestaties van de betrokken coureurs en teams in de officiële records van het seizoen 2025.

Het volledige officiële document is hier te bekijken.