Cruciale Ferrari-update voor Imola: wat betekent het voor Red Bull?

Foto: Ferrari

F1Head

Cruciale Ferrari-update voor Imola: wat betekent het voor Red Bull?

💭 Wat vind jij van dit nieuws? Laat je reactie achter en discussieer mee!

📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!

Gepubliceerd op 14 mei 2024 om 13:49

Ferrari arriveert dit weekend in Imola met een grote reeks aan upgrades, die een aanzienlijke impact op het verloop van het seizoen zouden kunnen hebben. Deze ontwikkelingen volgen kort na McLaren’s succesvolle update in Miami, waar zij een racedag wisten te winnen. De Italianen hopen dat hun aanpassingen hen in staat stellen om de huidige achterstand op Red Bull in te lopen.

Aerodynamische verbeteringen

Ferrari’s belangrijkste aanpassing is een verbetering op het gebied van aerodynamica en koeling. De nieuwe vormgeving van de auto bevat een ‘overbite’ boven de horizontale radiateurinlaat. Deze verandering in combinatie met de afschaffing van de verticale luchtinlaat als S-duct vergroot de aandachtsgebieden voor koeling.

De vernieuwde verticale luchtinlaat is nu volledig verbonden met de horizontale inlaat, zonder de eerdere scheiding door carrosseriewerk. Deze verbeterslag zorgt voor een betere koeling, terwijl de luchtinlaat eerder werd ingezet om de luchtstroom te versnellen en lift te verminderen.

Betere doorstroom en efficiëntie

Een van de meest zichtbare wijzigingen is de verschrompeling van de zij-inlaten, wat ruimte creëert voor een groter onderkanje aan de voorkant en een sterker taps toelopend deel aan de achterkant van de auto’s carrosserie. Het is duidelijk dat deze wijzigingen resulteren in betere doorstromingseigenschappen langs de onderste carrosserie. Samen met de herontworpen ondervloer moet dit bijdragen aan een verbeterde aerodynamische prestatie van de auto.

Optimalisatie en koeling

De gereduceerde ruimte rondom de radiators verhoogt de koelingsbehoefte, wat wordt gecompenseerd door een nieuwe koelingsuitlaat aan de zijkant van de motorkap. Dit vervangt de vorige louvres en verlicht de luchtstroom achter de nieuwe bovenlip. De nieuwe schroefvorm op de bovenlip zorgt voor een hogere luchtstroomsnelheid. Het hele ontwerp moet resulteren in een betere balans tussen aerodynamica en koeling, cruciaal voor racetempo.

Achtervleugel en onderplaat

Ook de achtervleugel van Ferrari kreeg een flinke revisie met meer gebogen eindplaten en een nieuwe vormgeving van de DRS-mechanisme behuizing. Dit zou potentiële efficiëntiewinst kunnen opleveren door de luchtstroom beter te geleiden en de drukverschillen te optimaliseren.

De verwachte voordelen van deze aanpassingen worden nog groter als wordt gekeken naar de verhoogde luchtstroomsnelheid onder het carrosseriewerk. Dit resulteert in betere prestaties van zowel de beam wing als de hoofdvleugel.

Vooruitzichten voor Imola

Ferrari’s verwachtingen voor Imola zijn hooggespannen. De verbeterde aerodynamica en koeling moeten hen dichter bij Red Bull brengen. Charles Leclerc en Carlos Sainz hopen beiden competitief te zijn, niet alleen in de kwalificatie, maar ook in de daadwerkelijke race.

Met McLaren die hun succesvolle updates in Miami nu toepassen op beide auto’s, lijkt het erop dat Red Bull voor het eerst dit seizoen serieuze concurrentie kan verwachten. Hoe Red Bull zich hierop aanpast en hoe Ferrari’s update daadwerkelijk presteert, zullen we dit weekend zien op het circuit van Imola.

De komende races worden spannend, met meerdere teams die hun upgrades toepassen en hun posities heroverwegen. De strijd om het kampioenschap is nog lang niet beslist.