Tijdens de Grand Prix van Mexico beleefde de Formule 1-coureur Kevin Magnussen een angstaanjagend moment toen zijn Haas-bolide een zware crash meemaakte. Dit incident gebeurde in de beruchte bocht 9 van het circuit, een locatie die in het verleden meer coureurs heeft verrast. De crash bracht de race tijdelijk tot stilstand, maar gelukkig kwam Magnussen er zonder ernstige verwondingen vanaf. Maar wat was nu de exacte oorzaak van deze harde smak tegen de muur?
Technisch mankement
Zoals vaker het geval is in de hoge snelheidswereld van de Formule 1, was een technisch defect de boosdoener. Na een grondige inspectie en verklaringen van zowel Magnussen als het Haas-team, werd duidelijk dat een probleem met de achterwielophanging de oorzaak was. Terwijl Magnussen bocht 9 naderde, begaf de achterwielophanging het plotseling, wat resulteerde in een oncontroleerbare auto die met flinke snelheid tegen de barrière knalde.
De impact was aanzienlijk, ondanks dat Magnussen relatief langzaam de bocht inging. Het was voldoende om een groot deel van zijn bolide te vernietigen, voornamelijk aan de achterzijde waar de ophanging faalde. Het resultaat was een brand bij het linker achterwiel. Ondanks de enorme klap en de daaropvolgende brand, slaagde Magnussen erin om op eigen kracht uit de Haas te klimmen.
Reactie van Magnussen en het team
Na het incident deelde Magnussen mee dat hij voornamelijk ongedeerd was, op wat kneuzingen aan zijn handen na. “De achterste linkerophanging brak helaas in bocht 9 op een slechte plek, dus raakte ik de muur,” zei hij. Het Haas-team gaf later een verklaring uit waarin werd bevestigd dat Magnussen na een medische check in orde was bevonden, maar voor observatie nog even werd vastgehouden in het medisch centrum.
Raceprotocol en impact op de race
Zoals gebruikelijk in dergelijke situaties, werd de race tijdelijk stilgelegd om de baancommissarissen de tijd te geven om de nodige reparaties aan het circuit uit te voeren. Dit bracht een rode vlag situatie met zich mee, waarbij alle auto’s terugkeerden naar de pitstraat en wachtten op het sein om de race te hervatten. Dit had ook gevolgen voor andere coureurs, zoals Lando Norris en Max Verstappen, die hun strategie moesten aanpassen aan de veranderde raceomstandigheden.
In het kort
De crash van Kevin Magnussen tijdens de GP van Mexico werd veroorzaakt door een technisch mankement aan de achterwielophanging van zijn Haas-bolide. Dit resulteerde in een harde crash tegen de barrière in bocht 9, met als gevolg een tijdelijke onderbreking van de race. Gelukkig kwam Magnussen er zonder ernstige verwondingen vanaf en kon de race na de nodige reparaties aan het circuit worden hervat.