Isola onthult: C6-band krijgt update na feedback uit paddock
De nieuwste aanwinst in het Pirelli-assortiment, de C6-band, zorgt voor gemengde reacties in de Formule 1-paddock. Hoewel sommige teams moeite hebben met het vinden van de optimale prestaties, blijft de Italiaanse bandenfabrikant vertrouwen houden in het concept van zes verschillende compounds. Wel erkent Pirelli dat er verbeteringen nodig zijn, vooral wat betreft het prestatieverschil met de C5-band.
Teams worstelen met begrip van C6
“De C6 lijkt sterk op de C5, maar gedraagt zich anders,” legt Mario Isola, sportief directeur van Pirelli, uit. “Teams hebben moeite om de C6 volledig te begrijpen. Ze kennen de C5 veel beter – die geeft de coureurs meer vertrouwen.”
Dit verklaart waarom meerdere teams, zowel in Imola als in Montreal, ervoor kozen om in de kwalificatie de vertrouwde C5 te gebruiken. De nieuwe ultrasoft compound biedt theoretisch meer grip, maar dat voordeel blijkt in de praktijk lastig te benutten.
“Als je erin slaagt het piekvermogen van de C6 aan te spreken, heb je een voordeel, maar dat is soms lastig,” voegt Isola toe.
Grotere snelheidsverschillen gewenst
Het grootste probleem van de C6-band is dat het snelheidsverschil met de C5 te klein is. Momenteel bedraagt dit ongeveer twee tienden van een seconde. Volgens Isola moet dit minstens worden verdubbeld.
“Wat ik graag zou zien voor de toekomst, is dat de C6 een groter verschil vertoont ten opzichte van de C5. Het verschil moet minstens een halve seconde worden. Voor volgend jaar werken we aan een C6 die aan dat doel voldoet.”
Strategische variatie
Een van de hoofddoelen achter de introductie van de C6 was het creëren van meer strategische variatie. In Canada leidde de situatie onverwacht tot diverse strategieën, omdat sommige teams op de medium band kwalificeerden.
“In Canada konden sommigen op medium kwalificeren, en dus die compound meenemen naar de race. Daardoor zagen we verschillende strategieën,” vertelt Isola.
Toekomstplannen
Pirelli overweegt nu haar oorspronkelijke plannen voor de inzet van de C6 te herzien. “Het is nog niet zeker of we hem in Singapore willen gebruiken, omdat die race soms wat agressiever is voor de banden. Voor Las Vegas, waar het erg koud kan zijn, is het nog wel een optie.”
De bandenfabrikant blijft werken aan verbeteringen voor de C6. Het doel is een compound die agressiever is maar met vergelijkbare degradatie als nu, om zo verschillende strategieën te stimuleren en eenstoppers minder aantrekkelijk te maken.