Red Bull Content Pool

McLaren en Ferrari zetten druk op Red Bull


De 2024 Formule 1-seizoen lijkt zich te ontwikkelen tot een strijd tussen drie teams: Red Bull, McLaren en Ferrari. De recente aanpassingen aan de auto’s hebben ervoor gezorgd dat de verschillen tussen de teams zijn teruggebracht tot maximaal enkele tienden van een seconde.

Oplopende druk op Red Bull

Hoewel Max Verstappen en Red Bull nog steeds een goede uitgangspositie hebben om beide kampioenschappen binnen te halen, heeft de opmars van Ferrari en vooral McLaren het speelveld gelijker gemaakt. In Miami zette Lando Norris een opvallende overwinning neer en in Imola hield Verstappen hem slechts nipt achter zich. Dit suggereert dat Red Bull niet langer de ongeëvenaarde snelheid heeft die het team vorig seizoen kenmerkte.

Tijdens de race in Miami profiteerde Norris van een safety car en in Imola wisten Norris en Oscar Piastri bijna de eerste startrij te behalen voordat Verstappen een beslissend voordeel kreeg door te slipstreamen bij Nico Hülkenberg. Dit voordeel maakte duidelijk hoe belangrijk zelfs de kleinste details zijn, en dat Red Bull kwetsbaarder is dan voorheen.

Variabele prestatie van Red Bull

Verstappens Red Bull had in de race in Imola moeite om een stabiele snelheid vast te houden, terwijl Norris dankzij intelligente bandenmanagement een laat offensief kon plaatsen. Red Bull-teambaas Christian Horner voegde toe: “We waren sterk in de eerste 40 ronden, maar na de pitstop zakte het tijdsverschil naar zes seconden. Lando wist z’n banden echter optimaal te benutten, iets wat wij niet konden evenaren in de tweede helft van de stint.”

De resultaten van Miami en Imola wijzen erop dat het nog te vroeg is om definitieve conclusies te trekken over de snelheid van McLaren ten opzichte van Red Bull. Races in Montreal en Barcelona zullen voor meer duidelijkheid zorgen.

De veranderende dynamiek van F1

Met Ferrari’s Charles Leclerc op slechts zeven seconden achterstand is het duidelijk dat de marges zo smal zijn geworden dat Verstappen en Red Bull niet langer kunnen vertrouwen op puur technische overmacht. Factoren zoals coureursprestaties, strategie, race-starts en pitstops worden nu minstens even belangrijk als de snelheid van de auto’s zelf.

De teambaas van McLaren, Stella Andrea, benadrukte het belang van deze factoren: “Bijna alle teams zitten qua snelheid dicht bij elkaar, waardoor andere factoren cruciaal worden, zoals de racevoering en hoe je de banden managet.”

Het perspectief van Vasseur

Frederic Vasseur ziet de strijd tussen Ferrari, Red Bull en McLaren als een positieve ontwikkeling: “Het is goed voor de sport dat er nu drie teams binnen zeven seconden van elkaar eindigen na zeventig ronden. Het gevecht zal nu op elk vlak worden gestreden.”

Het tempo van technologische verbeteringen begint ook te vertragen. Vasseur noemt de huidige situatie een “asymptoot”, een curve die steeds minder snel afvlakt. Hij waarschuwt dat teams elk klein detail moeten perfectioneren om nog verbeteringen te vinden.

Toekomstige strijd

Red Bulls onbetwiste dominantie van 2023 lijkt nu minder zeker. Zelfs Christian Horner erkent dat de strijd is verhevigd: “Je kunt niets meer voor lief nemen. We moeten elke race opnieuw ons best doen. De marges zijn nu minimaal en de convergentie van de prestaties maakt het spel alleen maar uitdagender.”

Het team staat nog steeds bovenaan in het kampioenschap, maar het groeiende vertrouwen bij Ferrari en McLaren maakt duidelijk dat elke fout fataal kan zijn voor de titelambities. Vasseur voegde toe: “Een enkele race kan nu het verschil maken tussen winst en verlies in het kampioenschap. Dít niveau van competitie hebben we in jaren niet gezien.”

Bekijk ook: