
Foto: Ferrari
Niet uitgezonden radio onthult Leclerc’s woede over mislukte positiewisseling
💠Wat vind jij van dit nieuws? Laat je reactie achter en discussieer mee!
📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!
Niet-uitgezonden radioberichten uit de Azerbeidzjan Grand Prix tonen de frustratie van Charles Leclerc nadat Lewis Hamilton er niet in slaagde hun positiewisseling correct terug te draaien. De Monegask noemde de situatie “stom” en “niet eerlijk” toen Hamilton de achtste plaats behield die eigenlijk voor Leclerc bedoeld was.
Mislukte teamstrategie in Baku
Ferrari besloot tijdens de slotfase van de race in Azerbeidzjan de posities van hun coureurs om te wisselen. Hamilton reed op verse medium banden die zeventien ronden jonger waren dan Leclerc’s harde banden. Het team hoopte dat Hamilton met zijn bandevoordeel voorbij Lando Norris, Yuki Tsunoda en Liam Lawson kon komen.
Op ronde 42 van de 51 ronden vroeg race-engineer Bryan Bozzi aan Leclerc om Hamilton voorbij te laten. “Charles, we willen de auto’s wisselen in bocht 1 om Lewis te laten proberen met de mediums,” zei Bozzi over de radio. Leclerc werkte mee en liet zijn teamgenoot passeren.
Hamilton komt niet voorbij
De strategie pakte echter niet uit zoals Ferrari had gehoopt. Hamilton slaagde er niet in om de auto’s voor hem in te halen. Op ronde 50 vroeg Leclerc aan zijn engineer of ze zouden terug wisselen als Hamilton niet zou slagen in zijn missie.
“Als Lewis niet kan voorbijgaan, wisselen we dan terug of houden we het zo?” vroeg Leclerc. Zijn engineer beloofde terug te komen met een antwoord.
Gefrustreerde reactie op de radio
Aan het begin van de laatste ronde bevestigde Bozzi het plan. Ferrari zou de posities terugdraaien als Hamilton er niet in was geslaagd om te overtaken. Hamilton’s engineer Riccardo Adami gaf de instructie door: “Laat Charles voorbij. Hij zit anderhalve seconde achter je. Dit is de laatste ronde. En achter hem zit Hadjar, twee seconden.”
Hamilton probeerde te vertragen maar kwam 0,464 seconde voor Leclerc over de finish. “F**k,” was Hamilton’s reactie na het zien van de vlag.
Leclerc’s frustratie kwam duidelijk naar voren in de radioberichten. “Argh. Ah, het maakt me niet echt uit. Het gaat om een achtste plaats, dus… het is oké. Hij kan genieten van die P8,” zei Leclerc sarcastisch. “Het is gewoon stom omdat het niet eerlijk is. Maar nogmaals, het maakt me niet uit, eerlijk gezegd. P8 of P9, het was een moeilijk weekend.”
Excuses en uitleg achteraf
Hamilton bood na de race zijn excuses aan. “Charles was grootmoedig om me voorbij te laten. Aan het eind kreeg ik het bericht erg laat en was ik gefocust op de auto voor me, ook al was er 0,001 procent kans om voorbij te gaan,” verklaarde Hamilton. “Ik remde wel en liet gas los op het rechte stuk, maar miste het met vier tienden. Dat was een verkeerde inschatting van mezelf. Ik bied mijn excuses aan Charles.”
Teambaas Fred Vasseur legde de situatie uit. “Lewis had een bandevoordeel en we vroegen Charles om hem te laten gaan om Lawson, Tsunoda of Norris te proberen in te halen. We vroegen om terug te wisselen en het lijkt erop dat Lewis de positie van de start- en finishlijn verkeerd inschatte.”