Pierre Gasly en Ocon blijven achter de ingrijpende beslissing van Alpine staan om het ontwerp van hun Formule 1-wagen dit jaar volledig te vernieuwen, ondanks een tot nu toe teleurstellend seizoen. Na een grote technische herschikking in de afgelopen maanden, besloot Alpine om de hoofdideeën van de A523 niet verder te ontwikkelen en koos voor een nieuwe weg met meer ontwikkelingsmogelijkheden in de A524 van dit jaar.
Vernieuwing nodig
Alpine eindigde in 2022 als vierde in het constructeurskampioenschap, maar zakte vorig jaar naar de zesde plaats. Dit jaar heeft de Enstone-ploeg echter slechts elf punten binnengehaald en staan ze op een verre achtste plaats in het kampioenschap. Gasly begrijpt de keuze die toen werd gemaakt, ondanks de huidige tegenvallers.
“Het was een beslissing die gebaseerd was op performance. Vorig jaar voelde het team dat het het einde van de ontwikkeling van hun autoconcept had bereikt,” zegt Gasly tegen Motorsport.com. “We misten onze doelen en dan sta je voor de keuze: nog een jaar blijven hangen waar je bent, of iets anders proberen. Volgens mij was dit de juiste keuze. We zitten in de Formule 1 om meer te bereiken dan de zesde plaats bij de constructeurs.”
Huidige stand van zaken
Momenteel lijken de hoop van Alpine vereemd. Zelfs een zevende plaats, zoals die van Haas, lijkt onbereikbaar. Toch blijft Gasly vertrouwen houden in het werk dat is verzet in Enstone en de mogelijkheden voor verbetering in de komende maanden. Hij ziet hierin ook een sterker fundament voor 2025.
“Helaas hebben de keuzes met het nieuwe autoconcept dit jaar niet het gewenste resultaat opgeleverd. Maar desondanks denk ik dat het team nu op een hoger niveau opereert dan toen ik arriveerde,” zegt hij. “Het is een kwestie van die performance in de auto krijgen, wat duidelijk niet makkelijk is, maar ik weet dat we al goede aanwijzingen hebben voor volgend seizoen.”
Ocon suggereert structurele problemen
Aanvullend op Gasly’s opmerkingen, hebben we Esteban Ocon, die sinds 2020 voor het team rijdt. Hij onthulde dat een belangrijke reden achter de moeilijkheden van Alpine dit seizoen ligt in het feit dat feedback van de coureurs over de afgelopen jaren niet is opgevolgd.
Volgens Ocon begon Alpine dit seizoen met het zwakste pakket op de grid en staan ze momenteel achtste in het constructeurskampioenschap. Het team heeft zelf slechts elf punten gehaald uit veertien races en heeft meerdere managementwisselingen ondergaan. De terugkeer van voormalig Renault-baas Flavio Briatore als adviseur en de vervanging van Bruno Famin door Oliver Oakes als teambaas zijn enkele van deze veranderingen.
“Er zijn veel dingen die niet zijn geëvolueerd zoals het zou moeten,” zegt Ocon tegen onder andere RacingNews365. “Wij hebben veel feedback gegeven over de auto-ontwikkeling, maar helaas is er op bepaalde vlakken een lus gemist. Soms is er niet naar ons geluisterd zoals het zou moeten.”
Toekomstige voortgang
Ondanks de val in de prestaties dit jaar, blijft Gasly ervan overtuigd dat de technische keuzes die Alpine heeft gemaakt gerechtvaardigd waren. Hij hoopt dat de inspanningen die nu gedaan worden, vrucht zullen afwerpen in de komende seizoenen.
Met het oog op de toekomst en de belofte van blijvende verbeteringen binnen het team, zal Alpine zich moeten hergroeperen en terugvechten om weer competitief te worden in de Formule 1. De feedback van coureurs en hun ervaringen zullen hierin een cruciale rol spelen.