Het is eindelijk officieel: Cadillac zal in 2026 als elfde team toetreden tot de Formule 1. Na een lang en bewogen traject hebben de FIA en Formula One Management vandaag de definitieve goedkeuring gegeven aan het Amerikaanse merk, dat onderdeel is van General Motors. De F1-grid groeit hiermee voor het eerst sinds 2016 naar 22 auto’s.
Van principe-akkoord naar definitieve bevestiging
Afgelopen november was er al een principe-akkoord tussen Cadillac en de Formule 1, maar nu is de toetreding volledig afgerond. “Zoals we in november al aankondigden, is de commitment van General Motors om een Cadillac-team naar F1 te brengen een belangrijk en positief bewijs voor de ontwikkeling van onze sport,” zei Stefano Domenicali, president en CEO van de Formule 1. “Ik wil GM en TWG bedanken voor hun constructieve betrokkenheid in de afgelopen maanden en we kijken ernaar uit om het team te verwelkomen op de grid in 2026.”
Het team zal in eerste instantie gebruik maken van Ferrari-motoren, voordat ze vanaf 2028 hun eigen krachtbronnen gaan produceren. Hiermee wordt Cadillac een volwaardige fabrikant in de koningsklasse van de autosport.
Een hobbelige weg naar de Formule 1
De weg naar de F1-grid was lang en ingewikkeld voor Cadillac. Het project begon eigenlijk in januari 2023 toen Andretti Global en General Motors hun intenties bekend maakten om tot de sport toe te treden. In oktober van dat jaar kreeg de aanvraag goedkeuring van de FIA, maar Formula One Management wees het voorstel in januari 2024 af. FOM geloofde toen niet dat het team onder leiding van Michael Andretti voldoende waarde zou toevoegen aan de Formule 1.
Na deze afwijzing bleef het team echter doorwerken aan faciliteiten nabij Silverstone in het Verenigd Koninkrijk en op verschillende locaties in de Verenigde Staten. De doorbraak kwam toen Dan Towriss van TWG Group de leiding overnam nadat Michael Andretti was teruggetreden. Met een grotere rol voor General Motors en Cadillac en de belofte om eigen krachtbronnen te ontwikkelen, werd het project nieuw leven ingeblazen.
Transformatief moment volgens FIA-president
Mohammed Ben Sulayem, president van de FIA, was duidelijk opgetogen over de toetreding van het Amerikaanse merk. “De aankondiging markeert een bepalend moment en ik ben er trots op dat ik de federatie mag leiden tijdens deze progressieve stap voor het kampioenschap,” verklaarde hij. “De uitbreiding van de Formule 1 is een mijlpaal. GM/Cadillac brengt frisse energie, sluit aan bij de nieuwe FIA-reglementen voor 2026 en luidt een spannend tijdperk voor de sport in.”
Ook GM-president Mark Reuss toonde zijn enthousiasme: “We zijn verheugd dat het Cadillac Formule 1 Team nu officieel is. We zijn ongelooflijk dankbaar voor de steun van de FIA en de Formule 1-leiding voor ons en voor onze partners bij TWG. De opwinding neemt alleen maar toe nu we dichter bij het moment komen waarop we GM’s technische expertise kunnen tonen op het prestigieuze wereldwijde podium van F1.”
Ervaren leiding voor nieuw team
Het Cadillac F1 Team heeft al een sterke organisatie opgebouwd met meer dan 300 medewerkers. Graeme Lowdon, voormalig teambaas van Marussia, is aangesteld als teambaas. “Ik ben ongelooflijk trots op de inspanningen van het hele Cadillac Formule 1 Team,” zei Lowdon. “Deze aankondiging is de volgende stap in het bereiken van de grid en zet onze inspanningen voort om een volwaardig fabrieksteam op te bouwen. Tijdens het lange en grondige aanvraagproces hebben we nooit tempo verloren in onze planning of ons geloof in de missie. We kunnen niet wachten om te gaan racen en fans een nieuw team te geven om voor te juichen.”
De technische leiding krijgt versterking van voormalig F1-stalwart Pat Symonds, die als consultant is aangetrokken. Verder is voormalig Renault-motoringenieur Nick Chester aangetrokken als technisch directeur. Mario Andretti, de F1-wereldkampioen van 1978, zal dienen als adviseur voor het team.
Amerikaanse ambities in de koningsklasse
Met de toetreding van Cadillac krijgt de Formule 1 een sterker Amerikaans accent. Het team zal naast de bestaande Amerikaanse renstal Haas F1 Team uitkomen. De komst van een tweede Amerikaans team past in de strategie van Liberty Media om de sport in de Verenigde Staten verder te laten groeien.
Dan Towriss, CEO van TWG Motorsports, kijkt uit naar de uitdaging: “De afgelopen jaren hebben we hand in hand gewerkt met GM, om een solide basis te leggen voor een buitengewone F1-deelname. Nu, met 2026 in het vizier na de definitieve goedkeuring van de FIA en Formule 1, versnellen we onze inspanningen — we breiden onze faciliteiten uit, verfijnen geavanceerde technologieën en blijven toptalent aantrekken.”
Rijdersline-up nog onbekend
Wie de auto’s van Cadillac in 2026 gaan besturen, is nog niet bekend. IndyCar-coureur Colton Herta wordt genoemd als potentiële kandidaat, hoewel hij momenteel nog niet voldoet aan de punteneis voor een superlicentie. In een eerder stadium heeft Mario Andretti bevestigd dat Herta bovenaan de wensenlijst staat.
Andere namen die circuleren zijn voormalig Red Bull-coureur Sergio Perez en Valtteri Bottas, die dit jaar als reservecoureur bij Mercedes actief is. De komende maanden zal het team ongetwijfeld meer duidelijkheid geven over de beoogde rijdersline-up voor het debuutseizoen.
Met de definitieve bevestiging van Cadillac als elfde team is de Formule 1 verzekerd van een nieuwe impuls voor 2026, het jaar waarin ook nieuwe technische reglementen worden geïntroduceerd voor zowel de krachtbronnen als de chassis. Voor het eerst in tien jaar zullen er weer elf teams op de startgrid staan.