Sainz: ‘Madrid kan de beste F1-race op de kalender worden’

Carlos Sainz heeft zijn mede-coureurs gegarandeerd dat het nieuwe Formule 1-circuit in Madrid een succes wordt. De Spaanse Williams-coureur is aangesteld als ambassadeur van het Madring Circuit, dat in 2026 zijn debuut maakt op de F1-kalender. De organisatie presenteerde afgelopen week de lay-out van het 5,47 kilometer lange circuit met 22 bochten. De bouw is inmiddels begonnen.

Williams

Hybride circuit combineert stadselementen met traditionele racebaan

Het Madring Circuit wordt een combinatie van een stratencircuit rond het IFEMA-expocentrum en een speciaal gebouwd gedeelte met snelle bochten en een steile banking. Deze opzet moet volgens Sainz zorgen voor een unieke racervaring.

“De coureurs hebben me vragen gesteld over het circuit, de bochten, de lay-out… Ik heb gezegd dat ze zich geen zorgen hoeven te maken, dat ik zoveel mogelijk ga helpen om van het circuit een goede show te maken,” vertelde Sainz tijdens de presentatie van het circuit.

Een opvallend element van het circuit is ‘La Monumental’, een steile rechterbocht met een hoek van 24 procent die in vijf seconden met snelheden rond de 300 km/u wordt genomen. Deze bocht is geïnspireerd op de Luyendyk-bocht van Zandvoort.

Sainz vol vertrouwen over potentieel van Madrid GP

“Wat ik als coureur van een F1-circuit vraag, is dat het charisma en karakter heeft. Dat het bochten heeft die het uniek maken,” legde Sainz uit. Hij vergeleek het nieuwe circuit met andere stadscircuits die recent aan de kalender zijn toegevoegd.

“Er zijn circuits zoals Baku, dat buiten de slotsectie geen grote bochten heeft, maar het heeft wel karakter, want het zijn lange rechte stukken, er wordt veel ingehaald, het is spectaculair. Dan is er Jeddah, dat allemaal snelle bochten heeft en ook spectaculair is.”

De Madrileen is ervan overtuigd dat zijn thuisrace de concurrentie met andere prestigieuze Grands Prix aan kan gaan. “Ik denk dat we het beste circuit ter wereld kunnen hebben en het beste evenement van de hele kalender kunnen creëren. Er komen 24 races en Mexico, Miami en Las Vegas doen het erg goed, maar ik geloof oprecht dat Madrid ze kan verslaan. Daar gaan we voor.”

Toekomst van F1 in Spanje

Madrid heeft een tienjarig contract met de Formule 1 getekend, maar het is nog niet definitief of het circuit de Grand Prix van Spanje zal overnemen van Barcelona. Mogelijk staan in 2026 beide circuits op de F1-kalender.

Het nieuwe circuit bevindt zich aan de rand van de Spaanse hoofdstad, vlakbij vliegveld Barajas. De centrale locatie moet bijdragen aan de totaalbeleving van het evenement. “Alles wat eromheen komt, alle concerten en alle activiteiten zullen de stad enorm helpen,” aldus Sainz.

De bouw van het circuit wordt uitgevoerd door een samenwerkingsverband tussen het Spaanse ACCIONA en het Franse Eiffage Construction. Naar verwachting wordt het circuit op tijd voltooid voor de eerste race in 2026.