Tijdens de kwalificatie van de Grand Prix van Monaco, heeft Red Bull Racing ongewild een van zijn best bewaarde geheimen op het circuit onthuld. De crash van coureur Sergio Perez zorgde ervoor dat zijn auto hoog boven het circuit werd getakeld, wat zeldzame inzichten bood in het ontwerp van de vloer van de RB19, een gebied dat normaal verborgen blijft voor de ogen van rivaliserende teams.
De crash
Perez’s Red Bull en Lewis Hamilton’s Mercedes moesten beiden van het circuit worden verwijderd, een gevolg van respectievelijk een crash tijdens de kwalificatie en een incident tijdens de training. Door de krappe aard van de straatrace in Monaco, een unieke setting ingeklemd tussen gebouwen, was het verwijderen van de auto’s een precaire activiteit. Beide wagens werden tussen de 30 en 50 voet de lucht in getakeld om ze van het circuit te halen, een actie die normaal gesproken niet plaatsvindt bij vergelijkbare incidenten. Omdat er slechts kleine reparaties nodig waren, bleven de vloeren intact en waren ze volledig zichtbaar voor alle aanwezigen om te documenteren.
Het geheim van snelheid
Fotografen in de buurt van de crashplaats bij Sainte Devote kregen de kans om de normaal gesproken verborgen onderkant van de RB19 vast te leggen. Red Bull, die sinds de introductie van de huidige technische reglementen aan het begin van het vorige seizoen de beste in het veld is geweest, heeft een vloerontwerp dat naar verluidt de sleutel is tot hun snelheid. Echter, volgens Dave Robson, hoofd van de voertuigprestaties bij Williams, is de pure verfijning van Red Bull’s vloerontwerp zo complex dat het moeilijk te kopiëren is, zelfs nu ze het hebben gezien. De gekromde vorm, in combinatie met de belichting op de 2D-foto’s, maakt het onmogelijk om de volledige details te ontwaren.
In het kort
De onthulling van de vloer van Red Bull’s RB19 kan leiden tot tal van vragen en speculaties in de Formule 1-wereld. Hoewel het ontwerp van de vloer cruciaal is in de huidige regelgeving, biedt het optillen van de auto’s in Monaco niet dezelfde informatie als voorheen, gezien de strikte beperkingen op gewichtsverdeling in de Formule 1 van vandaag. Toch zal de incidentele openbaring van deze geheime elementen zeker blijven fascineren en mogelijk invloed hebben op toekomstige ontwerpstrategieën.