Ferrari zet in op luchtstroomverbetering
Ferrari heeft een belangrijke update doorgevoerd op hun SF-23 voor de Grand Prix van Spanje. De grootste verandering zit in het ontwerp van hun sidepods en motorafdekking. De bedoeling hiervan is de luchtstroom te verbeteren. Ferrari zegt dat de verandering is gemaakt om de luchtstroom naar de achtervleugel en achterhoeken te verbeteren, met een ander koelconfiguratie dat ook de efficiëntie verhoogt.
Aston Martin: Nieuwe vleugel en neusontwerp
Aston Martin heeft ook een uitgebreid upgrade pakket, al zijn de veranderingen kleiner dan die van Ferrari. Een nieuwe voorvleugel heeft een “andere twistverdeling met minder variatie in hoogte over de achterrand”. Dit is om samen te vallen met een nieuw neusontwerp en de voorvleugel endplate. Dit helpt om de interactie van de lucht met de voorbanden direct erachter te verbeteren, evenals de luchtstroom verder stroomafwaarts over en onder de rest van de auto te verbeteren.
Red Bull: Minimale veranderingen met maximale impact
Red Bull’s Helmut Marko wekte interesse na Monaco door te hinten dat zijn team een grote update zou hebben voor Spanje. Maar de Constructeurskampioenen hebben enkele updates – maar alleen kleine veranderingen. Een nieuwe vloerrand is gevormd om lokale belastingen te verbeteren, terwijl de hoeken van de diffuser meer zijn gebogen om een beetje meer lokale belasting te extraheren.
Mercedes: Meer lucht en betere luchtstroom
Mercedes heeft nog enkele tweaks aan hun W14 nadat er een groot updatepakket in Monaco was geïntroduceerd. Een diffusertweak laat meer lucht binnen, waardoor de lokale belasting toeneemt, terwijl Mercedes ook hun bovenste spiegelvinnen hebben verwijderd, waardoor de luchtstroomkwaliteit verder stroomafwaarts op de auto verbetert.
McLaren: Focus op aerodynamische lading
McLaren heeft een bijgewerkte voorremductvleugel en winglet, wat helpt om de lokale aerodynamische belasting te verbeteren.