Wat verdient een Formule 1 monteur (en andere teamleden)?


Dat Formule 1-coureurs er over het algemeen warmpjes bijzitten weten we allemaal wel, maar hoe zit dit voor andere teamleden? In dit artikel gaan we in op wat een monteur in de Formule 1 gemiddeld genomen verdient. 

Monteurs & pitcrew essentieel

Een Formule 1-monteur heeft zeer belangrijk werk. Buiten de races om zijn ze immers verantwoordelijk voor onderhoud aan de Formule 1-auto’s, het monteren van upgrades, opsporen van defecten, noem maar op. Tijdens de race hebben sommige monteurs bovendien een extra rol, namelijk die van ‘pit crew’. Dit betekent dat ze onderdeel uitmaken van de 20-koppige groep die de pitstops doet. Dit geldt echter niet voor alle monteurs. 

Het gemiddelde salaris van een F1 monteur

Dat monteurs binnen de Formule 1 een belangrijke rol hebben blijkt niet direct uit hun beloning. Ben je een ‘normale’ monteur binnen een F1-team, ofwel ben je alleen monteur en maak je geen onderdeel uit van de pit crew, dan verdien je ergens tussen de €3000 en €6000 per maand. Zeker niet onaardig, maar voor sommigen is deze beloning verrassend laag. 

De lonen beginnen pas echt te stijgen als de monteur ook onderdeel uitmaakt van de pit crew. Dan kan hij of zij plots zo’n €300.000 per jaar gaan verdienen, ofwel zo’n €25.000 per maand. Toch is het niet zo dat elk lid van de pit crew evenveel verdient. Zo verdienen de bandenwisselaars doorgaans meer dan de ‘Jack Men’ en verdient de ‘Crew Chief’ een stuk meer dan de andere teamleden. 



Bonussen

Eventuele bonussen komen hier nog bovenop. Je kunt er vanuit gaan dat veel teamleden bonussen krijgen wanneer het team goede prestaties behaalt, bijvoorbeeld bij een overwinning. De hoogte van de bonussen verschilt. Zo krijgt de ‘Crew Chief’ gemiddeld $5.000 per winst, terwijl de ‘Jack Man’, het teamlid met de krik, ‘slechts’ zo’n $500 extra uitgekeerd krijgt. 

De echte bonussen worden uitgekeerd zodra er een kampioenschap binnen is. Zo kunnen monteurs een compleet jaarsalaris extra krijgen als ze het constructeurs kampioenschap binnen halen. Mocht je de auto onderhouden van de coureur die het driver championship op zijn naam zet? Dan kun je op nog een extra jaarsalaris rekenen.

En de andere teamleden? 

Natuurlijk zijn er binnen het team nog tal van andere functies. 

Coureurs

De coureurs, bijvoorbeeld, verdienen met afstand het meeste geld. Hoeveel is afhankelijk van het team en de coureur, maar doorgaans ligt het loon van Formule 1 coureurs hoger dan een half miljoen en kan het zelfs oplopen tot in de tientallen miljoenen. 

Loon teambazen F1

Ook teambazen mogen niet zeuren. Natuurlijk, het ene team is het andere niet, maar veel teambazen nemen jaarlijks meer dan een miljoen mee naar huis. Neem bijvoorbeeld Christian Horner, die bij Red Bull zo’n €10 miljoen per jaar verdient. Zeker niet onaardig.  

Andere werknemers

Naast de monteurs, pitcrew, coureurs en teambazen heeft het team nog tal van andere werknemers. Hoeveel deze precies verdienen is onduidelijk, maar het is aannemelijk dat ook zij eerlijk vergoed worden. Formule 1-teams trekken immers de beste mensen aan en verwachten veel. Het is daarom alleen maar logisch dat het salaris hierop aansluit.