Tijdens de tweede dag van de Formule 1 wintertest in Bahrein kregen teams en coureurs opnieuw de kans om hun nieuwste technische snufjes en ontwikkelingen te testen. Met de rode vlag in de ochtendsessie hadden ook onze technische experts extra de tijd om de innovaties die de pitstraat en pitboxen rijk waren, van dichtbij te onderzoeken. In dit artikel belichten we enkele van de meest opvallende technische updates die zijn gespot, van de ‘onderbeet’ bij Aston Martin tot de visuele analyses met flow-vis verf bij McLaren.
Innovatieve koeltechnieken en aerodynamische updates
Een van de in het oog springende ontdekkingen betreft de sidepod-inlaten van zowel Aston Martin als Ferrari, waar een zogenaamde ‘onderbeet’ te zien is. Dit design zorgt ervoor dat de onderste rand van de inlaat meer naar voren steekt dan de bovenrand, met het doel de luchtstroom op de meest optimale manier naar binnen te leiden. Bij Mercedes werd een geüpdatete uitvoering van hun aero rakes aan de achterzijde gezien, uitgerust met bredere en nauwkeurig gevormde horizontale elementen, bedoeld voor verbeterde meetprecisie.
Unieke vondsten en technische innovaties
Op dag 2 werden enkele bijzondere en nog niet eerder geziene technische elementen ontdekt, waaronder een nieuwe vin op de endplate van de Williams FW46 en een semi-open verbinding tussen de flappen en de endplate van de Mercedes W15. Dit laatste is bedoeld om een outwash te creëren, de luchtstroom die langs de roterende voorbanden naar buiten wordt gestuwd.
Visuele analyses en prestatiechecks
Een interessante methode die werd waargenomen bij het team van McLaren, was het gebruik van flow-vis verf op de achtervleugel van de MCL38. Dit geeft het team visuele feedback over de prestaties van de vleugel en of deze aan de verwachtingen voldoet. Daarnaast viel de diepte van de geulen in de sidepod van de Williams FW46 op, die dit jaar bijzonder zijn vormgegeven.