
Tsunoda krijgt tijdstraf na botsing in British Grand Prix
📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!
Tsunoda schuldig aan veroorzaken botsing
De stewards van de British Grand Prix hebben Yuki Tsunoda bestraft met een tijdstraf van tien seconden en één strafpunt na een incident in bocht 6. De Japanese Red Bull-coureur botste tijdens de race om 15:50 uur lokale tijd met auto 87, die hem op dat moment aan het inhalen was aan de buitenkant van de bocht.
Volgens het officiële stewarding-rapport had auto 87 duidelijk het recht op de bocht. “Auto 87 bevond zich ruim voor auto 22 bij de apex en had zijn vooras duidelijk voor de vooras van auto 22 bij de apex, en werd op gecontroleerde wijze bestuurd,” aldus de stewards in hun beslissing.
Overstuur leidt tot contact
De analyse van de positiegegevens, marshal-systemen, video-bewijs en onboard-camerabeelden toonde aan dat Tsunoda een lichte overstuur kreeg, wat resulteerde in het contact. “Auto 22 had een lichte snap van oversteer en dat resulteerde in een botsing met auto 87,” staat in het rapport.
Door de botsing spinde auto 87 bij de uitgang van bocht 6 en moest de baan verlaten om vervolgens na bocht 7 weer aan te sluiten bij de race. Dit kostte de coureur waardevolle tijd en posities.
Milde straf vanwege omstandigheden
Hoewel Tsunoda schuldig werd bevonden aan het veroorzaken van een botsing – een overtreding van Appendix L, Hoofdstuk IV, Artikel 2 d) van de FIA International Sporting Code – hielden de stewards rekening met de moeilijke omstandigheden op het circuit.
“We hebben echter notie genomen van de lastige condities op de baan en hebben daarom 1 strafpunt opgelegd,” verklaarden de stewards hun relatief milde sanctie. Tsunoda heeft nu in totaal vijf strafpunten verzameld in de afgelopen twaalf maanden.
Red Bull onder druk
Voor Oracle Red Bull Racing betekent deze penalty opnieuw een tegenvaller in wat een cruciaal moment in het seizoen lijkt te zijn. De tijdstraf kan Tsunoda kostbare WK-punten kosten, afhankelijk van zijn uiteindelijke finishpositie in de race.
De stewards – bestaande uit Nish Shetty, Mathieu Remmerie, Vitantonio Liuzzi en Richard Norbury – namen hun beslissing onafhankelijk van de FIA en baseerden zich uitsluitend op de relevante reglementen en het gepresenteerde bewijs.
Het team heeft het recht om tegen deze beslissing in beroep te gaan binnen de daarvoor gestelde termijnen, conform Artikel 15 van de FIA International Sporting Code.