Bandengok pakt verkeerd uit voor Russell: Thuis doet dit extra pijn

George Russell heeft toegegeven dat het gebrek aan snelheid bij Mercedes hem dwong tot het nemen van risicovolle beslissingen tijdens de Britse Grand Prix. De Brit was een van de vijf coureurs die vóór de start al wisselden naar slicks, een keuze die uiteindelijk verkeerd uitpakte op het nog te natte circuit van Silverstone. Ook een tweede vroege bandenwissel later in de race kostte hem waardevolle posities.

Mercedes

Risicovolle strategie bij racestart

Russell koos er samen met Charles Leclerc, Isack Hadjar, Ollie Bearman en Gabriel Bortoleto voor om de race op droogweerbanden te beginnen. Een beslissing die achteraf gezien te vroeg kwam.

“Het was een 50-50 beslissing aan het begin van de 25 minuten regen. Maar we brachten 15 minuten door achter een Virtual Safety Car,” legde Russell uit tegenover Sky Sports. “Toen we eenmaal reden, waren we vijf seconden per ronde sneller dan de coureurs op intermediates, maar toen kwam de regen opnieuw. Achteraf is het makkelijk om te zeggen dat we te veel risico namen.”

Tweede mislukte gok

Later in de race was Russell opnieuw een van de eersten die naar droogweerbanden wisselde. Ook deze keer pakte de strategie niet goed uit.

“Bij de laatste pitstop ging ik waarschijnlijk te vroeg naar binnen. Ik nam te veel risico. Ik had de harde band niet verwacht. Een verschrikkelijke dag. Het doet me veel pijn om zo’n dag te hebben tijdens mijn thuisrace.”

De Britse coureur, die in de kwalificatie nog imponeerde met de vierde tijd, beseft dat een behoudendere aanpak wellicht beter was geweest. “Als we conservatief hadden gespeeld, waren we waarschijnlijk als derde, vierde of vijfde geëindigd. Dat is beter dan waar we uiteindelijk eindigden. Maar daar gingen we niet voor.”

Snellere auto biedt meer strategische vrijheid

Russell benadrukte dat teams met snellere auto’s, zoals McLaren, zich meer veiligheidsmarges kunnen permitteren bij strategische beslissingen.

“De baan is zes kilometer lang. Op sommige punten was het kurkdroog, maar twee bochten waren doorweekt,” legde hij uit. “Als je de snelheid in je auto hebt, kun je het je veroorloven om het veilig te spelen. Wij gingen vol voor het resultaat.”

De timing van de Virtual Safety Car speelde Mercedes ook parten. “Als er geen VSC was geweest aan het begin en we 25 minuten vrij hadden kunnen rijden, was iedereen op slicks misschien aan de leiding gegaan. Dan zou je zeggen dat het een geweldige beslissing was.”

“We kunnen niet plannen voor een VSC. We planden voor 25 minuten droog rijden en ik geloof dat de droogweerband de beste was. Maar we kregen slechts 10 minuten. Ik ben natuurlijk erg teleurgesteld.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *