Bandenslijtage vormt probleem voor Red Bull terwijl McLaren indruk maakt in Jeddah

De eerste trainingsdag in Saudi-Arabië toont een duidelijk voordeel voor McLaren ten opzichte van de concurrentie. Het team liet niet alleen snellere rondetijden zien, maar imponeerde vooral met minimale bandenslijtage op het snelle Jeddah Corniche Circuit. McLaren lijkt een voorsprong van ongeveer 0,3 seconde te hebben in kwalificatietempo, terwijl het verschil tijdens de racesimulaties oploopt tot gemiddeld 0,7 seconde ten opzichte van de naaste concurrenten.

McLaren

Indrukwekkend bandenmanagement bij McLaren

De prestaties van McLaren werden vooral gekenmerkt door uitstekend bandenmanagement. Tijdens de lange runs in VT1 reed Lando Norris een gemiddelde rondetijd van 1:33.6 over zeven ronden, terwijl teamgenoot Oscar Piastri in VT2 gemiddeld 1:33.9 noteerde over vier ronden. Het meest opvallende aspect was de minimale degradatie van de banden.

In tegenstelling tot Red Bull toonde de McLaren nauwelijks tekenen van bandenslijtage. De berekende degradatie over zeven ronden bedroeg voor Norris slechts 0,076 seconden. Dit staat in schril contrast met Max Verstappen, die een degradatie van 1,25 seconden liet zien over dezelfde afstand. McLaren reed niet alleen sneller, maar deed dit ook met minder belasting voor de banden.

Verstappen zoekt naar oplossingen

Verstappen klaagde tijdens zijn lange run dat zijn rechterbanden na acht ronden “op” waren. Dit probleem lijkt direct gerelateerd aan de hoeveelheid achtervleugel die teams gebruiken. McLaren koos voor meer downforce terwijl Red Bull met de kleinste achtervleugel reed.

“We hebben vandaag verschillende dingen geprobeerd met de auto,” zei Verstappen. “We hebben gezocht naar een andere richting. Ik denk dat we veel hebben geleerd, maar de auto is nog niet waar we willen zijn.”

Ondanks de problemen met bandenslijtage wist Verstappen de derde tijd te noteren in VT2, ongeveer 0,3 seconden achter Norris. De tijden waren nagenoeg gelijk tot bocht 13, waarna de banden van de Red Bull begonnen af te nemen terwijl die van McLaren nog in goede staat verkeerden.

Verschillen in bochtsnelheid

De verschillen tussen de auto’s werden vooral zichtbaar in de snelle bochten. Bij bocht 22 remde Norris 10 meter later dan Verstappen. De McLaren bereikte een minimumsnelheid van 207 km/u in het midden van de bocht, terwijl Verstappen bleef steken op 189 km/u.

Ferrari en Mercedes in het middenveld

Charles Leclerc worstelde met de balans van zijn Ferrari en moest na zijn eerste snelle ronde naar binnen voor een aanpassing aan zijn voorvleugel. De Ferrari presteerde goed op de rechte stukken, vergelijkbaar met Red Bull. In de snelle bocht 22 was Leclerc zelfs sneller dan Verstappen, met een minimumsnelheid van 197 km/u en een rempunt dat vier meter later lag.

Mercedes was niet de snelste op de rechte stukken, in tegenstelling tot in Bahrein. George Russell leek in VT1 de grootste bedreiging voor McLaren tijdens de lange runs, maar zijn tijden in VT2 waren minder indrukwekkend.

“We hebben niet veel schone ronden kunnen rijden vanwege verkeer en momenten waarop we de banden niet in het juiste window hadden,” legde Russell uit. “We waren waarschijnlijk sterker in VT1 dan in VT2. We hebben niet de stap voorwaarts gemaakt die we hoopten, maar ik denk dat we dit ’s nachts kunnen verbeteren.”

Alpine verrast als ‘best of the rest’

Pierre Gasly bewees dat de goede prestatie in Bahrein geen toeval was. Alpine lijkt opnieuw de beste te zijn van de teams achter de top vier, voor Williams. Dit bevestigt de stap voorwaarts die het Franse team lijkt te hebben gemaakt sinds de seizoensopening.

Lewis Hamilton had het ondertussen lastig met zijn Ferrari en bleef ongeveer 0,5 seconden achter teamgenoot Leclerc. “Het was een uitdagende dag,” zei Hamilton. “We zoeken nog steeds naar de juiste balans tussen de voor- en achteras, en ik heb moeite met consistentie gedurende de ronde.”

Interne strijd bij McLaren

De grootste uitdaging voor McLaren lijkt het waarborgen van gelijkheid tussen de coureurs. Het team bracht een bijgewerkte diffuser naar Jeddah, maar had er slechts één beschikbaar. Piastri testte deze in VT1, terwijl Norris hem in VT2 gebruikte.

Norris oogde sneller ongeacht welke specificatie hij gebruikte. Piastri gaf toe dat er enkele bochten zijn waarin hij “beter moet presteren”. Het meeste voordeel voor Norris kwam uit de eerste twee bochten, waar zijn agressieve aanpak indrukwekkend snel was.

Yuki Tsunoda veroorzaakte een rode vlag in VT2 net toen teams bezig waren met hun lange runs, wat de vergelijkingen tussen de teams compliceerde. Vóór zijn crash presteerde Tsunoda vergelijkbaar met Verstappen, hoewel zijn snelle ronde werd gehinderd door een suboptimale outlap.