
Foto: Shutterstock
Cadillac test driver kiest Hitech voor Formule 2 avontuur in 2026
📱 Download de F1Head app voor sneller F1 nieuws!
Hitech als springplank naar F1
Herta kiest voor Hitech, een team dat momenteel op de tweede plaats staat in het constructeurskampioenschap van de Formule 2. Het team heeft zijn basis op Silverstone, op korte afstand van de Britse vestiging van Cadillac. Dit maakt de samenwerking tussen beide partijen praktisch.
De keuze voor F2 is onderdeel van zijn plan om uiteindelijk in de Formule 1 te rijden. Cadillac heeft voor 2026 al Valtteri Bottas en Sergio Perez aangesteld als coureurs. Toch blijft een toekomstig zitje voor Herta mogelijk.
Achtergrond in IndyCar
Herta boekte in de IndyCar negen overwinningen. Hij behaalde daarnaast 19 podiumplaatsen en 16 pole positions sinds zijn debuut eind 2018. Vorig jaar eindigde hij als tweede in het kampioenschap. Zijn derde race in de serie won hij al, op 18-jarige leeftijd.
De stap van IndyCar naar Formule 2 is ongebruikelijk. De meeste coureurs bewegen zich juist de andere kant op, van Europa naar Amerika. Herta doet het omgekeerde omdat hij zijn droom om in F1 te rijden wil verwezenlijken.
Superlicentie probleem
Herta kan nu niet in de Formule 1 rijden omdat hij niet genoeg punten heeft voor een superlicentie. Dit document is nodig om in F1 te mogen starten. De Formule 2 biedt de meeste punten van alle kampioenschappen. Een top acht klassering in F2 zou voldoende moeten zijn.
In 2022 wilde Red Bull hem al contracteren voor AlphaTauri. De FIA weigerde echter een uitzondering te maken voor zijn gebrek aan superlicentie punten.
Ervaring opdoen in Europa
Het F2-seizoen helpt Herta op meerdere manieren. Hij leert de Pirelli banden kennen die ook in F1 worden gebruikt. Daarnaast rijdt hij op circuits waar F1 ook komt. De Formule 2 rijdt op veertien raceweekenden samen met de Formule 1.
Dit houdt hem dicht bij het Cadillac team. Hij kan zo tijdens de weekenden betrokken blijven bij de ontwikkeling van de F1-auto.
Combinatie met testrol
Herta blijft zijn werkzaamheden als testcoureur uitvoeren. Hij werkt in de simulator en zal ook deelnemen aan vrije trainingen tijdens grands prix. Deze combinatie zorgt voor een intensief programma in 2026.
“Dit is een kans om mijn vaardigheden in Europa te ontwikkelen en mezelf te meten met enkele van de beste jonge coureurs ter wereld,” zegt Herta. “Racen in dezelfde weekenden als Formule 1 geeft me ervaring in die omgeving en helpt me groeien als onderdeel van de Cadillac F1 familie. Ik ben dankbaar voor het vertrouwen van Cadillac en Hitech.”
Steun van Cadillac
Dan Towriss is CEO van TWG Motorsports, het bedrijf achter het Cadillac F1-team. Hij ziet de overstap als een logische stap. “Dit zal zijn racekwaliteiten in Europa versterken. Het biedt ook de mogelijkheid voor grotere integratie met ons team terwijl hij ons blijft ondersteunen met zijn test- en simulatorwerk,” aldus Towriss.
Hij benadrukt de toewijding van Herta. “We zijn trots op zijn inzet voor succes in Europa. We kijken ernaar uit om hem deze uitdaging aan te zien gaan met Hitech, een team met een bewezen staat van dienst in de lagere klassen.”
Hitech presteert goed
Hitech doet het dit seizoen sterk in de Formule 2. Het team staat twaalf punten achter op leider Invicta in het constructeurskampioenschap. Luke Browning, junior coureur van Williams, staat derde bij de coureurs. Hij staat 27 punten achter met nog vier races te gaan.
Hitech rijdt dit jaar met Browning en Dino Beganovic, junior van Ferrari. Het is nog niet bekend wie in 2026 teamgenoot van Herta wordt.
Eerdere ervaring in Europa
Herta is niet helemaal nieuw in Europa. In 2015 reed hij in MSA Formula, nu bekend als British F4. Hij won daar races. Een jaar later deed hij mee aan Euroformula Open en BRDC British F3, nu GB3 genoemd. Bij beide kampioenschappen behaalde hij overwinningen en pole positions.
Die ervaring helpt hem bij zijn terugkeer naar het continent. Toch wordt het een forse uitdaging. De Formule 2 auto’s zijn anders dan wat hij gewend is en de concurrentie is groot.