De ophanging van een Formule 1-auto is het systeem dat de wielen verbindt met het chassis en de rest van de auto. Het is essentieel voor de prestaties van de auto, omdat het de controle en stabiliteit biedt die nodig zijn om op hoge snelheden te rijden. Er zijn verschillende soorten ophangingen die in Formule 1 worden gebruikt, elk met hun eigen voor- en nadelen.
Onafhankelijke ophanging
Onafhankelijke ophanging is een veelgebruikte ophanging in de Formule 1 en andere raceklassen. Het is een systeem waarbij de wielen onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen en waarbij elke veerpoot en schokdemper onafhankelijk van elkaar werkt. Het voordeel van onafhankelijke ophanging is dat het de auto een betere grip geeft en de banden langer meegaan. Dit komt doordat de wielen onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen en zo beter de oneffenheden van het wegdek kunnen opvangen. Dit is belangrijk omdat het de auto meer controle geeft bij hoge snelheden en het helpt om het chassis van de auto stabiel te houden tijdens het rijden.
Pushrod-ophanging
Pushrod-ophanging is een andere veelgebruikte ophanging in de Formule 1. Het is een systeem waarbij de schokdemper en de veerpoot in een andere positie zijn gemonteerd dan bij de traditionele onafhankelijke ophanging. In plaats van dat de veerpoot en schokdemper direct op het wiel zijn gemonteerd, zijn ze gemonteerd aan een dwarsstang die naar beneden loopt en verbonden is met het wiel. Het voordeel van pushrod-ophanging is dat het de aerodynamica van de auto verbetert. Door de positie van de schokdemper en de veerpoot wordt er minder luchtweerstand gecreëerd, wat helpt bij het verhogen van de snelheid van de auto.
Dubbele wishbone-ophanging
Dubbele wishbone-ophanging is een ophanging waarbij de veerpoot en schokdemper op twee punten op het chassis zijn gemonteerd. Dit biedt een betere stabiliteit en controle over de auto. Het nadeel van deze ophanging is dat het duurder is om te maken en te onderhouden. Daarom wordt deze ophanging voornamelijk gebruikt door de grote teams met veel budget in de Formule 1 en andere raceklassen.
In-board ophanging
In-board ophanging is een ophanging waarbij de veerpoot en schokdemper in het midden van de auto zijn gemonteerd, vlak bij de versnellingsbak. Dit biedt een betere gewichtsverdeling van de auto en maakt het mogelijk om de aerodynamica van de auto te verbeteren. Het nadeel van deze ophanging is dat het moeilijker is om de ophanging af te stellen, omdat de veerpoot en schokdemper minder bereikbaar zijn dan bij andere ophangingen. Dit systeem wordt gebruikt in de Formule 1 en andere raceklassen.
Interconnected ophanging
Interconnected ophanging is een ophanging waarbij de veerpoot en schokdemper van de voor- en achterwielen met elkaar verbonden zijn. Dit zorgt voor een betere balans en stabiliteit van de auto en biedt betere controle over de auto in bochten. Het nadeel van deze ophanging is dat het een zeer complex systeem is dat veel onderhoud vereist. Daarom wordt deze ophanging voornamelijk gebruikt door de grotere en meer geavanceerde teams met meer middelen in zowel de Formule 1 als andere raceklassen.
Actieve ophanging
Actieve ophanging is een ophanging waarbij sensoren in de auto de positie van de auto meten en deze informatie doorgeven aan een computer. De computer past vervolgens de ophanging aan om de prestaties van de auto te verbeteren. Dit biedt een aantal voordelen, zoals een betere controle en een betere handling van de auto. Het nadeel van actieve ophanging is dat het duur is en complex om te onderhouden. Hoewel het in het verleden in de Formule 1 is gebruikt, is actieve ophanging sinds 1994 verboden in deze raceklasse vanwege de vermeende voordelen die het bood aan bepaalde teams. Actieve ophanging wordt nog steeds gebruikt in andere raceklassen en consumentenauto’s.
Inverted ophanging
Inverted ophanging is een ophanging waarbij de veerpoot en schokdemper ondersteboven zijn gemonteerd. Het voordeel hiervan is dat het gewicht van de ophanging lager is, wat de prestaties van de auto ten goede komt. Het nadeel is dat het moeilijker is om de ophanging af te stellen en te onderhouden. Hoewel dit systeem niet typerend is voor de Formule 1, wordt het vaker gebruikt in motorfietsen en sommige andere raceklassen.
Torsiestaaf-ophanging
Torsiestaaf-ophanging is een ophanging waarbij torsiestaafveren worden gebruikt in plaats van traditionele schroefveren. Het voordeel van torsiestaaf-ophanging is dat het minder gewicht heeft dan traditionele ophangingen. Bovendien is het eenvoudiger om de ophanging af te stellen. Torsiestaaf-ophanging komt vaker voor in andere raceklassen en consumentenauto’s dan in de Formule 1.
Elektrische ophanging
Elektrische ophanging is een ophanging waarbij elektromotoren worden gebruikt om de schokdempers aan te sturen. Het voordeel van elektrische ophanging is dat het de ophanging in realtime kan aanpassen aan de veranderende omstandigheden op de baan. Dit biedt betere prestaties en controle over de auto. Elektrische ophanging wordt vaker gebruikt in andere raceklassen en consumentenauto’s dan in de Formule 1.
Hydropneumatische ophanging
Hydropneumatische ophanging is een ophanging waarbij hydraulische vloeistof wordt gebruikt om de veerpoot en schokdemper aan te sturen. Het voordeel van hydropneumatische ophanging is dat het de ophanging in realtime kan aanpassen aan de veranderende omstandigheden op de baan. Dit biedt betere prestaties en controle over de auto. Hydropneumatische ophanging wordt vaker gebruikt in andere raceklassen en consumentenauto’s dan in de Formule 1.
Magnetische ophanging
Magnetische ophanging is een ophanging waarbij elektromagneten worden gebruikt om de schokdemper aan te sturen. Het voordeel van magnetische ophanging is dat het de ophanging in realtime kan aanpassen aan de veranderende omstandigheden op de baan. Dit biedt betere prestaties en controle over de auto. Hoewel magnetische ophanging niet gebruikelijk is in de Formule 1, wordt het wel toegepast in andere raceklassen en consumentenauto’s, met name in high-performance en luxe voertuigen.
Pneumatische ophanging
Pneumatische ophanging is een ophanging waarbij lucht wordt gebruikt om de veerpoot en schokdemper aan te sturen. Het voordeel van pneumatische ophanging is dat het minder gewicht heeft dan traditionele ophangingen. Bovendien is het eenvoudiger om de ophanging af te stellen. Pneumatische ophanging wordt voornamelijk gebruikt in vrachtwagens, bussen en andere zware voertuigen, maar kan ook worden gevonden in sommige high-end consumentenauto’s en andere raceklassen.
In het kort
Samenvattend kan worden gesteld dat er een verscheidenheid aan ophangingssystemen beschikbaar is, elk met zijn eigen voor- en nadelen. Hoewel sommige van deze systemen vaker voorkomen in de Formule 1, worden andere vaker gebruikt in andere raceklassen of consumentenauto’s. De keuze voor een specifiek ophangingssysteem is afhankelijk van de specifieke eisen en doelen van het voertuig, evenals de beschikbare middelen en budgetten van de teams die betrokken zijn bij het ontwerpen, bouwen en onderhouden van de auto’s.